Page Header

การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมการจัดการเรียนรู้รายวิชาชีพช่างอุตสาหกรรม ที่ส่งเสริมการคิดวิเคราะห์ด้วยบทเรียนแสวงรู้บนเว็บ (WebQuest)(Development of Training Program for Industrial Profession Subject Administration to Enhance Analytical Thinking with WebQuest)

อาทิตย์ จิรวัฒนผล, มนต์ชัย เทียนทอง, ชัยวิชิต เชียรชนะ

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและประเมินรูปแบบหลักสูตรฝึกอบรมการจัดการเรียนรู้รายวิชาชีพช่างอุตสาหกรรม ที่ส่งเสริมการคิดวิเคราะห์ด้วยบทเรียนแสวงรู้บนเว็บ และ 2) พัฒนาและหาประสิทธิภาพหลักสูตรฝึกอบรมการจัดการเรียนรู้รายวิชาชีพช่างอุตสาหกรรมที่ส่งเสริมการคิดวิเคราะห์ด้วยบทเรียนแสวงรู้บนเว็บ กลุ่มเป้าหมายในการวิจัย ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญ ครูผู้สอนในรายวิชาชีพช่างอุตสาหกรรมและผู้เรียน สังกัดสานักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษาโดยเลือกตามเกณฑ์ที่กาหนด ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) ผลการพัฒนาและประเมินรูปแบบหลักสูตรฝึกอบรมการจัดการเรียนรู้รายวิชาชีพช่างอุตสาหกรรมที่ส่งเสริมการคิดวิเคราะห์ด้วยบทเรียนแสวงรู้บนเว็บ พบว่าได้รูปแบบที่ประกอบด้วยโมดูลหลักจานวน 5 โมดูล ได้แก่ (1) หลักการ แนวคิด และทฤษฎีของบทเรียนแสวงรู้บนเว็บ (2) องค์ประกอบของชุดการสอน (3) องค์ประกอบของบทเรียนแสวงรู้บนเว็บ (4) หลักการ แนวคิดและวิธีการสร้างแบบทดสอบการคิดวิเคราะห์ และ (5) การประเมินแบบ CIPP ซึ่งรูปแบบที่พัฒนาขึ้นมีผลการประเมินความเหมาะสมโดยผู้เชี่ยวชาญรูปแบบในระดับมาก เป็นไปตามสมมติฐานของการวิจัยที่ตั้งไว้ 2) ผลการพัฒนาและประเมินประสิทธิภาพหลักสูตรฝึกอบรมการจัดการเรียนรู้รายวิชาชีพช่างอุตสาหกรรมที่ส่งเสริมการคิดวิเคราะห์ด้วยบทเรียนแสวงรู้บนเว็บ พบว่าได้หลักสูตรหลักสูตรฝึกอบรมเพื่อให้ผู้เข้าอบรมมีความรู้ ทักษะ ประกอบด้วย 8 หัวข้อเรื่องที่มีองค์ประกอบคือ เนื้อหา สื่อ กิจกรรม และการประเมินผลของแต่ละเรื่อง ผลการประเมินประสิทธิภาพหลักสูตรฝึกอบรมได้ประยุกต์ใช้รูปแบบของซิปป์ (CIPP Model)ได้ผลดังนี้ (1) การประเมินสภาวะแวดล้อม พบว่า หลักสูตรฝึกอบรมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (2) การประเมินปัจจัยเบื้องต้น ได้ผลการประเมินความสอดคล้องจุดประสงค์เชิงพฤติกรรมกับหัวข้อต่างๆ มีค่าดัชนีความสอดคล้องระหว่าง 0.94-1.00 และความเหมาะสมของแบบประเมินผลการฝึกอบรมมีค่าความเหมาะสมในระดับมากที่สุด (3) การประเมินกระบวนการ จากการนาหลักสูตรฝึกอบรมไปใช้จริง พบว่ามีผลสัมฤทธิ์ด้านทฤษฎี มีค่า 83.52/84.70 และคะแนนผลสัมฤทธิ์ด้านปฏิบัติมีค่าร้อยละ 84.16 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กาหนดไว้ทั้งสองด้าน (4) การประเมินผลผลิต การติดตามผลการพบว่า ครูผู้สอนสามารถนาไปใช้ในการจัดการเรียนรู้ได้อย่างเหมาะสม เมื่อติดตามจากผลจากผลการสอนปรากฏว่านักเรียนที่เรียนจากบทเรียนแสวงรู้บนเว็บ มีผลคะแนนการคิดวิเคราะห์โดยรวมเพิ่มขึ้นจากก่อนเรียน อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ซึ่งจากผลการประเมินประสิทธิภาพของหลักสูตรฝึกอบรมเป็นไปตามเกณฑ์ที่กาหนด หลักสูตรจึงมีประสิทธิภาพตามสมมติฐานของการวิจัยที่ตั้งไว้

The objectives of this research were: 1) to develop and evaluate the training program model for industrial profession subject to enhance analytical thinking with WebQuest, and 2) to develop and evaluate the efficiency of the training program model for industrial profession subject to enhance analytical thinking with WebQuest. The target group for evaluating the developed training program consisted of specialists and the teachers in the field of Industrial Technician under the Office of Vocational Education Commission. The results can be concluded as follows: 1) The results revealed that the synthesized model consists of 5 modules i.e., (1) Principles, concepts and theory of WebQuest components, (2) components of instructional package, (3) WebQuest components, (4) Principles, concepts, and how to create a test of analytical thinking, and 5) CIPP evaluation. The results of model evaluation by experts revealed that at a high on appropriateness that the higher than the set criterion on defined hypothesis. 2) The efficiency of the training program for industrial profession subject to enhance analytical thinking with WebQuest consists of 8 topics. Each topic comprised of behavioral objective, contents, activities, teaching medias, and test. The efficiency evaluation was conducted through CIPP Model, (1) the context factor was the most appropriateness level. (2) The input factor also showed high congruency in all aspect. (3) The process evaluation derived from the implementation of the developed training program showed high achievement on the theoretical part at 83.52/84.70, and the practical part was 84.16, higher than the set criteria. (4) The product evaluation evaluated by superiors and the students of the target group (trainees) came out at high level. The achievement of the students learning with WebQuest showed that the higher analytical thinking value before learning at the statistical significance .05 level. According to the results above, it can be concluded that this training program for industrial profession subject to enhance analytical with WebQuest reaches the set criteria showing that the developed training course can be implemented in the real situation.


Keywords


<p>รูปแบบการพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรม บทเรียนแสวงรู้บนเว็บ การคิดวิเคราะห์</p><p>Training program for subject administration, analytical thinking, WebQuest</p>

[1] Office of the Education Council. (2002).
National Education Act 1999 and As amended in 2002. Bangkok : Phrik hwan Graphic Co., Ltd. (in Thai) [2] Office of the Education Council. (2007).
Research report Globalization Impact on Manage Thai education in the next 5 years.
Bangkok : Phrik hwan Graphic Co., Ltd. (in Thai)

[3] Ministry of Education. (1998). Summary of the results of the seminar on the direction of basic education courses. Bangkok : Teachers Council Printing house. (in Thai) [4] Arpa-adul, A. et al. (2012). Vocational
Education Teacher Standards Report. Bangkok : Office of the Secretary-General of the Teachers Council. (in Thai)
[5] Tisher, R.P., and others. (1972). Fundamental Issues in Science Education. Sydney : John Wiley & Sons.
[6] Joyce, B.R. and Weil, M. (2000). Model of
Teaching. 6th ed. Massachusetts : Allyn & Bacon. [7] Atisabda, W. (2003). “WebQuest : Student-
centered learning on the World Wide Web”. Academic Services Journal, Prince of Songkla University. Vol.14 No.2 : 52-61. (in Thai) [8] Keammanee, T. (2003). "Developing a Multidimensional Approach to Teaching for Teachers". The Journal of the Royal of Thailand. Vol.28 No.1 : 38-54. (in Thai)
[9] Keammanee, T. (2010). The science of
Teaching knowledge for effective learning
process. 12th ed. Bangkok : Chulalongkorn
Printing House. (in Thai).
[10] khaiwan, Y. (2014). "Development and
Efficiency of Training Programs, Quality Control and Inspection of Automotive Parts Manufacturing Companies". Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. Vol 5 No 2 : 140-148. (in Thai). [11] Dodge, B. (1995). WebQuests : A Technique for Internet Based Learning. The Distance Educator. Vol.1 No.2 : 10 -13. [12] Pengtong, S. (2011). Development of PInS-webQuest Instructional Model for Enhancing Self-directed Learning and Thinking Skill. Doctor of Philosophy thesis Department of Computer Education, Faculty of Technical Education, Graduate College, King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. (in Thai).
[13] Sornboonla, P. (2009). The Effects of Learning Through Webquest Computer Courseware Program and Project Teaching Entitled Basic Data base Management on Learning Achievement, Critical Thinking and Inquiry skills of Mathayomsuksa 5 Students. Degree Master of Education, Department of Educational Technology and Communication, Faculty of Education, Mahasarakrm university. (in Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819