Page Header

การพัฒนาแบบทดสอบวินิจฉัยข้อบกพร่องในการแก้โจทย์ปัญหาทางคณิตศาสตร์ สาหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 สังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษา ประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1

อารีรัตน์ แสงดาว, วารุณี ลัภนโชคดี, ชานนท์ จันทรา

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาและตรวจสอบคุณภาพของแบบทดสอบวินิจฉัยข้อบกพร่อง ในการแก้โจทย์ปัญหาทางคณิตศาสตร์ สาหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 สังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 และ 2) สร้างคู่มือการใช้แบบทดสอบวินิจฉัย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2557 ของโรงเรียนสังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 จานวน 444 คน โดยใช้วิธีสุ่มแบบชั้นภูมิ การพัฒนาแบบทดสอบวินิจฉัยข้อบกพร่องในการแก้โจทย์ปัญหาทางคณิตศาสตร์ มีขั้นตอนดังนี้ (1) สร้างตารางวิเคราะห์ข้อสอบเพื่อกาหนดผังการสร้างแบบทดสอบวินิจฉัยข้อบกพร่อง (2) สร้างแบบทดสอบเพื่อสารวจข้อบกพร่องแบบเติมคาตอบสั้น และแสดงวิธีทา แล้วนาไปทดสอบกับกลุ่มตัวอย่าง เพื่อรวบรวมข้อบกพร่องในการแก้โจทย์ปัญหาทางคณิตศาสตร์ (3) สร้างแบบทดสอบวินิจฉัยข้อบกพร่องแบบเลือกตอบ 4 ตัวเลือก จานวน 2 ฉบับ ได้แก่ ฉบับที่ 1 เรื่อง จานวนนับ เศษส่วน ทศนิยม และบทประยุกต์ และ ฉบับที่ 2 เรื่อง สมการและการแก้สมการ รูปสี่เหลี่ยม รูปวงกลม และรูปเรขาคณิต สามมิติ โดยรวบรวมข้อบกพร่องของนักเรียนจากการทาแบบทดสอบเพื่อสารวจมาใช้สร้างตัวลวง (4) นาแบบทดสอบวินิจฉัยไปให้ผู้เชี่ยวชาญ 5 คน ตรวจสอบความตรงตามเนื้อหาแล้วนามาปรับแก้ (5) นาแบบทดสอบวินิจฉัยข้อบกพร่องไปทดลองใช้กับกลุ่มตัวอย่าง จานวน 3 ครั้ง ครั้งที่ 1 เพื่อศึกษาความเข้าใจในการทาแบบทดสอบ และความชัดเจนของภาษาที่ใช้ ครั้งที่ 2 เพื่อวิเคราะห์ค่าความยาก อานาจจาแนก ประสิทธิภาพตัวลวงของข้อสอบ แล้วคัดเลือกและปรับปรุงข้อสอบ และเขียนคู่มือการใช้แบบทดสอบวินิจฉัยข้อบกพร่อง ครั้งที่ 3 เพื่อวิเคราะห์คุณภาพของแบบทดสอบรายฉบับในด้านความเที่ยง และหาคุณภาพของคู่มือการใช้แบบทดสอบวินิจฉัย ผลการวิจัยสรุปได้ว่า 1) แบบทดสอบวินิจฉัยข้อบกพร่องที่สร้างขึ้นทั้ง 2 ฉบับ เป็นแบบทดสอบที่มีคุณภาพดังนี้ แบบทดสอบฉบับที่ 1 ข้อสอบจานวน 60 ข้อ มีค่าความยากตั้งแต่ 0.65 – 0.87 มีอานาจจาแนกตั้งแต่ 0.21 – 0.71 และมีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.93 และแบบทดสอบฉบับที่ 2 ข้อสอบจานวน 60 ข้อ มีค่าความยากตั้งแต่ 0.65 – 0.86 มีอานาจจาแนกตั้งแต่ 0.27 – 0.82 และมีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.93 และ 2) คู่มือการใช้แบบทดสอบวินิจฉัยได้สามารถนามาวินิจฉัยข้อบกพร่องของนักเรียนได้The objectives of this research were 1) to develop and validate the quality of the diagnostic test in Mathematics word problems solving for prathomsuksa 6 students under Suphanburi primary educational service area office 1 and 2)to create a diagnostic test manual. The 444 research samples were prathomsuksa 6 students under Suphanburi primary educational service area office 1 in second semester of the academic year 2014. They were selected by means of the Stratified sampling technique. The research steps were as follows: (1) Construct the table of specification of the diagnostic test. (2) Construct the short answer and show how explore tests to investigate the mathematics word problems solving defects according to diagnostic test specification then used to test the samples for collecting the word problems solving defects. (3) Construct the 4 –choice 2 diagnostic test; the first was numbers, fractions, decimals and application, and the second was equations and solving equations, quadrilateral, circular and three-dimensional geometry by using mathematics word problems solving defects as options. (4) Validate the diagnostic tests content validity by 5 specialists and modify the diagnostic tests. (5) Try out the diagnostic tests with samples three times; 1) to study the understanding of testing and obviousness of diagnostic tests, 2) to analyse difficulty level, discrimination index, and distracter efficacy, and 3) to create the mathematics diagnostic test manual, to analyse the diagnostic test reliability, and to validate the diagnose manual. The research results revealed that the 2 mathematics diagnostic test were the soundness tests that could be efficiently use to diagnostic tests the word problems solving defect. The first test composed of 60 items, the item difficulty level ranged from 0.65 to 0.87, the discrimination index ranged from 0.21 to 0.71, and the internal consistency reliability was 0.93. The second test composed of 60 items, the item difficulty level range from 0.65 to 0.86, the discrimination index ranged from 0.27 to 0.82, and the internal consistency reliability was 0.93. 2) This diagnostic test manual can be used to diagnose students' defiencies


Keywords


<p>แบบทดสอบวินิจฉัย การแก้โจทย์ปัญหา คณิตศาสตร์ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6</p><p>Diagnostic Test, Mathematics, Prathomsuksa 6 Students, Word Problems Solving</p>

1Ministry of Education. (2008). Indicators and learning area of Mathematics on The Basic Education Core Curriculum B.E. 2551 (A.D. 2008). Bangkok : Thai Agricultural Co-op Printing House. (in Thai)

[2] National Institute of Educational Testing Service (Public Organization). (2014). [online]. Summary Report of Ordinary National Educational Test (O-NET). [cited 15 Mar. 2014]. Available from : http:// www.newonetresult.niets.or.th/AnnouncementWeb/MainSch/MainSch.aspx. (in Thai)
[3] The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology. (2007). Skills and Mathematical process. Bangkok : Khurusapha Latphrao Printing House. (in Thai)
[4] Siriporn Thipkong. (2001). Solving Mathematical Problem. Bangkok : Khurusapha Latphrao Printing House. (in Thai)
[5] Nomsri Kate. (1994). Bit of knowledge for Mathematics Teachers. Bangkok : Thai Wattana Panich Printing House. (in Thai)
[6] Siridech Suchewa (2003). Strength and Weakness Analysis on student. Cited in Suvimol Wongwanich. Compilations of new trends assessment of learning article. Bangkok : Chulalongkorn University Printing House. (in Thai)
[7] Promparn Udomsin. (2001). Measurement and Evaluation on Mathematics Teaching. Bangkok : Chulalongkorn University Printing House. (in Thai)
[8] Loun Saiyos and Angkana Saiyos. (2000). Techniques of learning measurement. Bangkok : Suveeriyasarn Printing House. (in Thai)
[9] Educational Technique Department. (1996). Guidelines of Diagnostic Test for Learning and Teaching Improvement. Bangkok : Buddhapress Printing House. (in Thai)
[10] Chot Petchchuin. (2001). Diagnostic Test. (Encyclopedia of Education No.23). Faculty of Education, Srinakharinwirot University. (in Thai)
[11]Boonreang Kachornsil. (2000). Educational Research Methodology. Bangkok : P.N. Limited Partnership Publisher. Printing House. (in Thai)
[12]Pichit Ritcharoon. (2006). Social Sciences Research Methodology. 3rd Printing. Bangkok : House of Kermyst Printing House. (in Thai)
[13] Amnat Rumruen and Porntip Chaiso . (2016). A Construction of Life Skills Test for Mathayomsuksa 4-6 Students in Kuruprachasan School. Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok Vol. 7 No. 2 July – December, 2016 : 19 - 29 (in Thai)
[14] Nuttaporn Sriboon. (2000). A Construction of An Essay Test to Diagnose the Problem Solving In Mathematics on Fraction of Mathayom Suksa II Students. Master Thesis. (Measurement and Educational), Graduate School, Khon Kaen University. (in Thai)
[15] Tisna Kamanee. (2007). Teaching Science : Body of knowledge for Effective learning process. 6 th printing. Bangkok : Dansutthakarn Publisher. (in Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819