Page Header

การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ โดยใช้แบบฝึกทักษะความคิดสร้างสรรค์ ในวิชาโครงงานคอมพิวเตอร์ (The Development of Creative Thinking by Using the Creative Skills Practice on Computer Project Subject)

บุญณิตา จิตรีเชาว์, บุญเรียง ขจรศิลป์, วารุณี ลัภนโชคดี

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ พัฒนาความคิดสร้างสรรค์โดยใช้แบบฝึกทักษะความคิดสร้างสรรค์ ในวิชาโครงงานคอมพิวเตอร์ ประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนโครงการห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ และเทคโนโลยี ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/1 - 3/3 โรงเรียนวัดเขมาภิรตาราม อาเภอเมืองนนทบุรี จังหวัดนนทบุรี สังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2558 จานวน 3 ห้องเรียน รวมนักเรียนทั้งหมด 94 คน ซึ่งเป็นนักเรียนที่ผู้วิจัยเป็นผู้สอน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แผนการฝึกทักษะ แบบทดสอบความคิดสร้างสรรค์ที่มีค่าความยากง่ายของข้อสอบ เท่ากับ 0.23 – 0.55 ค่าอานาจจาแนก เท่ากับ 0.35 – 0.53 และค่า ความเที่ยงของข้อสอบอัตนัย เท่ากับ 0.80 และ แบบฝึกทักษะความคิดสร้างสรรค์ ในวิชาโครงงานคอมพิวเตอร์ ที่มีประสิทธิภาพของกระบวนการ (E1) และประสิทธิภาพของผลลัพธ์ (E2) เท่ากับ 81.50/82.94 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ผลการวิจัยพบว่า ค่าดัชนีประสิทธิผล เท่ากับ 0.5106 คิดเป็นร้อยละ 51.06 และคะแนนหลังการฝึกทักษะนักเรียนมีคะแนนเพิ่มขึ้น โดยมีคะแนนเฉลี่ยหลังการฝึกทักษะเท่ากับ 47.52 คิดเป็นร้อยละ 79.20 ซึ่งเพิ่มขึ้นจากคะแนนเฉลี่ยก่อนการฝึก ซึ่งมีค่าเท่ากับ 34.50 คิดเป็นร้อยละ 57.50 โดยคะแนนพัฒนาการเฉลี่ยคิดเป็นร้อยละ 50.69

The objective of this study was to develop students’ creative thinking by using the creative skills practice on Computer Project Subject. The population chosen in this study was 3 classes of Mathayom 3/1 – 3/3 students from Science Math and Technology program, Watkhemapirataram School, Muang Nonthaburi subdistrict Nonthaburi, under Secondary Educational Service Area Office Area 3, Semester 1/2015 totaling 94 students. The instruments used to collect data were a lesson plan, a test with difficulty rate (PE) of 0.23-0.55, discrimination rate (D) of 0.35-0.53, and validity rate of 0.80. and an exercise of creative thinking for Computer Project subject with E1/E2 efficiency criterion of 81.50/82.94, The statistical methods used to analyze the data were percentage and mean. The study showed its results as follows; The effectiveness index of 0.5106 (51.06%). The students’ score after practicing were increased. The average of score post – test was (79.52%) was higher than the average of pre - test score (57.50%). The average of progressive score was 50.69%.


Keywords


<p>ความคิดสร้างสรรค์ แบบฝึกทักษะ โครงงานคอมพิวเตอร์</p><p>Creative Thinking, Creative Skills Practice, Computer Project Subject<br /><br /></p>

Susaoraj, P. (2008). Thinking Development. Bangkok : 9119 Technique Printing Limited Partnership Printing House. (in Thai)

[2] Tatthong, K. (2011). Teach Thinking : Learning management for teaching thinking. Bangkok : Petchkasem Publishing. (in Thai)
[3] Ministry of Education. (2008). Indicators and learning area of Occupations and Technology on The Basic Education Core Curriculum B.E. 2551 (A.D. 2008). Bangkok : Thai Agricultural Co-op Printing House. (in Thai)
[4] Gaiyawan, Y. (2001). Techniques of creating activities for teaching project on secondary education. Bangkok : Institute of Academic Development. (in Thai)
[5] The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology. (2003). Learning area of Technology and information teacher manual. Bangkok : Khurusapha Latphrao Printing House. (in Thai)
[6] Sriprasert, A., et al. (n.d.). School book of Technology and information subject for Mathayom Suksa 3 students. Bangkok : Aksorn charoentat Publisher. (in Thai)
[7] Prasertwong, P, et al. (n.d.). School book of Technology and information subject for Mathayom Suksa 5 students. Bangkok : Aksorn charoentat Publisher. (in Thai)
[8] Brahmawong, C. (2013). Developmental testing of media and Instructional packages. Silpakon Educational Research Journal, Vol.5 No.1 : 11-12. (in Thai)
[9] Kajornsin, B. (2004). Analysis and translating research data by using package software SPSS for Windows Version 10-12. Bangkok : P.N. Limited Partnership Publisher. Printing House. (in Thai)
[10] Tuomklang, K. and Tuomklang, J. (2012). Development of Instructional media or innovation for promoting academic standing. Bangkok : Yellow company publisher (1988) Co.,Ltd. (in Thai)
[11] Kanjanawasee, S. (2013). Classical Test Theory. 7th ed. Bangkok : Chulalongkorn University Printing House. (in Thai)
[12] Gosum, S. and Kamwatchanang, D. (2003). Teaching children to think. 4th ed. Bangkok : Metheethip Co.,Ltd. (in Thai)
[13] Prasersri, P. (2015). The creation of Ring Training Set for Creativity Development the Subject of Jewelry Fabrication 2. Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok Vol. 6 No. 1 January–June, 2015. (in Thai)
[14] Karpova. Elena, Sara B. Marcketti and Jessica. Barker. (2009). [Online]. The Efficacy of Teaching Creativity: Assessment of Student Creative Thinking Before and After Exercises. [cited 27 March 2013]. Available
from : http:// www.ctr.sagepub.com/ content/29/1/52.abstract (in Thai)
[15] Santidamrong, Y. (2006). The Study of the Creativity Mathematic of Mathayom Suksa 2 students by Mathematic Project Approach. Thesis of Master of Education, Field of Curriculum and Instruction, Graduate School, Faculty of Education, Khon Kaen University. (in Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819