Page Header

รูปแบบการบริหารการศึกษาวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนสู่ประชาคมอาเซียน (A model of private vocational education administration for ASEAN community)

ขจรศักดิ์ อินทรโสภา, ประเสริฐ อินทร์รักษ์

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบองค์ประกอบการบริหารการศึกษาวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนสู่ประชาคมอาเซียน และเพื่อนาเสนอรูปแบบการบริหารการศึกษาวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนสู่ประชาคมอาเซียน ประชากรที่ใช้ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย วิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนจานวน 197 แห่ง ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา หัวหน้างานวิชาการและครูผู้ปฎิบัติการสอน รวมทั้งสิ้น 591 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง 2) แบบสอบถามความคิดเห็น 3) แบบสอบถามเพื่อตรวจสอบและยืนยันรูปแบบที่เหมาะสม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการวิเคราะห์ปัจจัยเชิงสารวจ วิเคราะห์หาความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) องค์ประกอบของการบริหารการศึกษาวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนสู่ประชาคมอาเซียน ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ คือ (1) การพัฒนาการบริหารจัดการศึกษา (2) การพัฒนาและบริหารหลักสูตร (3) การสร้างองค์กรแห่งการเรียนรู้ (4) ส่งเสริมการมีส่วนร่วมจากทุกภาคส่วน และ (5) ผลิตบัณฑิตได้ตามความต้องการของตลาดแรงงานรูปแบบการบริหารการศึกษาวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนสู่ประชาคมอาเซียนที่ได้วิเคราะห์องค์ประกอบมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยที่การพัฒนาการบริหารจัดการศึกษา การพัฒนาและบริหารหลักสูตร การสร้างองค์กรแห่งการเรียนรู้ ส่งเสริมการมีส่วนร่วมจากทุกภาคส่วน ล้วนมีอิทธิพลทางตรงต่อการผลิตบัณฑิตได้ตามความต้องการของตลาดแรงงาน นอกจากนี้การพัฒนาการบริหารจัดการศึกษายังมีอิทธิพลทางอ้อมต่อการผลิตบัณฑิตได้ตามความต้องการของตลาดแรงงาน ผ่านการพัฒนาและบริหารหลักสูตร การสร้างองค์กรแห่งการเรียนรู้ และส่งเสริมการมีส่วนร่วมจากทุกภาคส่วน และผลการตรวจสอบรูปแบบการบริหารการศึกษาวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนสู่ประชาคมอาเซียนโดยผู้เชี่ยวชาญ พบว่ามีความเหมาะสมกับบริบท เป็นไปได้ในการนาไปใช้ มีความถูกต้องเชิงทฤษฎี และเป็นประโยชนต่อการนาไปพัฒนาวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชน

The purposes of this research were to determine; the components of private vocational education administration for ASEAN community, and the model of private vocational education administration for ASEAN community. The sample consisted of 197 private vocational colleges. The respondents were administrator, head of academic affairs, and teachers, of private vocational college totally of 591 respondents. The research instrument were 1) semi-structured interview, 2) opinionnaire, 3) questionnaire for checking and confirming of private vocational education administration for ASEAN community. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, exploratory factor analysis, path analysis and content analysis. The research findings revealed that: 1) The components of private vocational education administration of ASEAN community composed of 5 components; (1) educational administration development, (2) curriculum development and management, (3) learning organization, (4) participate enhancing and (5) student graduation relevant to market’s needed. 2) The model of private vocational education administration for ASEAN community was well fitted with the empirical data as follow; educational administration development, curriculum development and management, learning organization, participate enhancing had direct effected to student graduation relevant to market’s need. In addition, educational administration development had indirect effected to student graduation relevant to market’s need through curriculum development and management, learning organization and participate enhancing. 3) The model of private vocational education administration for ASEAN community was suitable for college context, possibility for implementation, accuracy of conceptual frameworks and useful for college development.


Keywords


<p>วิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชน, ประชาคมอาเซียน</p><p>private vocational education administration, ASEAN community</p>

[1] Antana Chueathai. (2012). ASEAN Economic Community. Bangkok : Saengdao Publishing House.
[2] Lee J. Cronbach. (1984). Essentials of Psychological Testing. 4thed. New York : Harper & Row.
[3] Surasak Tanuthong. (1996). A Study of the Problems in Implementation of Dual Vocational Training Curriculum for Electrical Programmer at the Certificate Level : Case Studies at Nakhorn Prathom technical college and Petchaburi Technical College. Unpublished Master’s Thesis, Master of Science in Industrial Education, King Mongkut's University of Technology Thonburi.
[4] Prayoot Tasoontorn. (1997). An Evalution of the 1995 Vocational Certificate Curriculum in Dual Vocational Training System (DVT) on Automotive Mechanics in Technical Colleges Under The Department of Vocational Education in Educational Region 10. Unpublished Master’s Thesis, Major Educational Evaluation, Mahasarakham Uninversity.
[5]Anand Ngamsa-ard. (2006). The collaborative management in dual vocational trainning : a case of Detudom Technical College. Unpublished doctorial dissertation, Educational Administration, Graduate School, Khon Kaen Uninversity.
[6] Kaiser, quoted in Barbara G. Tabachnik, and Linda S. Fidell. (1983). Using Multivariate Statistics. New York : Harper & Row.
[7] Kriengsak Chareonwongsak. “วิสัยทัศน์อาชีวศึกษาควรมุ่งสู่“อาชีวะเฉพาะทาง” ระดับโลก” Rattasapasar. Vol. 58 No. 4 : 101-104.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819