Page Header

การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมหัวหน้าแผนกในการบริหารระบบพี่เลี้ยงของครูบรรจุใหม่ สังกัดสานักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา (The Development of Training Program for Head of Department in Administration of a Coaching and Mentoring System of the New Teachers under...)

ณรงค์ชัย สุขสวคนธ์, ไพโรจน์ สถิรยากร, พิสิฐ เมธาภัทร

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1)พัฒนาและประเมินระบบพี่เลี้ยงของครูบรรจุใหม่ และ2) พัฒนาและประเมินหลักสูตรฝึกอบรมหัวหน้าแผนกในการบริหารระบบพี่เลี้ยงของครูบรรจุใหม่ สังกัดสานักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา ใช้วิธีการวิจัยและพัฒนา โดยกาหนดประชากรและกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญประเมินสมรรถนะและระบบพี่เลี้ยง จานวน 10 คน ศึกษาความต้องการฝึกอบรมจากหัวหน้าแผนกช่างอุตสาหกรรม จานวน 288 คน และผู้เชี่ยวชาญในขั้นตอนการสร้างหลักสูตรฝึกอบรม จานวน 5 คน ผลการประเมินความเหมาะสมของหลักสูตรฝึกอบรม คะแนนเฉลี่ย 4.95 ระดับมากที่สุด ผลการวิจัย พบว่า1) ระบบพี่เลี้ยงที่พัฒนาขึ้น มีปัจจัยป้อนเข้า และกระบวนการ ของระบบพี่เลี้ยงของครูบรรจุใหม่ มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด 2) การพัฒนาและประเมินหลักสูตรฝึกอบรมหัวหน้าแผนกในการบริหารระบบพี่เลี้ยงของครูบรรจุใหม่ โดยสร้างหลักสูตรฝึกอบรมที่ประยุกต์ใช้รูปแบบซิป พบว่า การประเมินสภาวะแวดล้อมของหลักสูตรฝึกอบรมมีความเหมาะสม ระดับมากที่สุด การประเมินปัจจัยเบื้องต้น มีความสอดคล้องระหว่าง หัวข้อ การฝึกอบรม แบบทดสอบกับวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรม มีค่าประเมินความสอดคล้องในระดับสูงและการประเมิน ความเหมาะสมของแบบประเมินใบเนื้อหา แบบประเมินใบงานและแบบประเมินผลฝึกอบรม สาหรับผู้เข้ารับการอบรม ประเมินความเหมาะสมในระดับมากที่สุด การประเมินกระบวนการ มีผลสัมฤทธิ์ภาคทฤษฎีมีค่าร้อยละ 85.54/85.00 และผลสัมฤทธิ์ภาคปฏิบัติมีค่าร้อยละ 89.00 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กาหนดทั้งภาคทฤษฎีและภาคปฏิบัติ และผู้เข้ารับการฝึกอบรมมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก การประเมินผลผลิตโดยครูพี่เลี้ยงมีความคิดเห็นว่า การปฏิบัติหน้าที่ของหัวหน้าแผนกด้านความรู้ ทักษะ เจตคติ ประโยชน์ที่ได้รับและความพึงพอใจต่อการปฏิบัติหน้าที่ของหัวหน้าแผนก มีค่าประเมินภาพรวม ระดับมาก คู่มือบริหารระบบพี่เลี้ยง มีความเหมาะสมระดับมากที่สุด

The research objectives were to 1) develop and evaluate the appropriateness of a coaching and mentoring system of the new teacher 2) develop and evaluate the effectiveness of training programs for head of department in administration of a coaching and mentoring system of the new teachers under the office of vocational education commission by research and development method which sample by the target group in this study was selected from 10 performance appraisal and a coaching and mentoring system experts study the training needs from 288 heads of industrial department and 5 experts in creating training program get the results of the suitability evaluation of training program were 4.95 at the highest level. The research results were as follows: 1)The experts agreed that a coaching and mentoring system of the new teachers has been developed and is appropriate at the highest level.2) The results of the development and evaluation the effectiveness of training programs for head of department in administration of a coaching and mentoring system of the new teachers. Training programs was developed by the application form CIPP MODEL found that the environmental assessment at the highest level. The rate of input that consistency during training topics, test and behavioral objectives. The compliance rate is high and assessing the content assessment, evaluation sheet and evaluation training are assessed on the highest level. The evaluation process has a theoretical achievement of 85.54 / 85.00 percent and practical achievement is 89.00 percent which is higher than the temperature threshold. Both theoretical, practical and satisfaction of the trainees was high level. Product evaluation of department which the overall rating was high level and there was an administration manual of a coaching and mentoring system at the highest level.


Keywords


<p>หลักสูตรฝึกอบรมหัวหน้าแผนก พี่เลี้ยง ครูบรรจุใหม่</p><p>Training Program for Head of Department in a Coaching and Mentoring System of the New Teachers</p>

[1] Office of the National Education Commission. (2010). National Education Act B.E.1999 And amendments (Third National Education Act B.E 2010. Bangkok : Prikwarn Graphic. (In Thai)
[2] Office of the Education Council. (2010). Research report on human resources requirements for production planning and human resource development. Bangkok : Prikwarn Graphic Co., Ltd. (In Thai)
[3] Supawan Srikade. (2012). Relationship between mentoring system and adaptation employee operation. King Mongkut’s University of Technology North Bangkok.. Master project of the Master of Arts Program in Industrial and Organizational Psychology. Department of Humanities. (In Thai)
[4] Ratree Krissawong. (2007). The Performance of Contract Teachers under Chon Buri Educational Service Area Office in Accordance with the Performances Standards. Thesis of Bachelor of Arts Program in Development Studies. Burapha University. (In Thai)
[5] Anuwat Supachutikul. (2006) . TQM to improve service quality. Bangkok : Moh-Chao-Ban Publishing House. (In Thai)
[6] Good, Carter V.(1973). Dictionary of Education 3rdEd.New York : Mc Graw Hill .
[7] Uraiwan Yucha (2009). Mentoring System. Bangkok : HR Center Co., Ltd. (In Thai)
[8] Surakan Jangharn. (2009). The Development System for Teacher Experience Professional Practice. Thesis of Doctor of Industrial Education Program in Curriculum Research and Development. Department of Technical Education Management.. King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. (In Thai)
[9] Pisit Methapatara. (2006) Development of Vocational and Technical Education Program. Bangkok : King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. (In Thai)
[10] Chainarong Yensiri et al. (2014) Development of Collaborative-based Training Model Via the Internet for Vocational Teaching Management. Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok, Vol. 5 No. 1 (pp. 144). (In Thai)
[11] Pasin Tangjuang. (2011) Development Model of Educational Personnel Competency. Bangkok : Duang Kamol Publishing. (In Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819