Page Header

การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมวิทยากร หลักสูตรฝึกอบรมรูปแบบการวัดและประเมินผลหลักสูตรรายวิชาตามสภาพจริง โดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วม สาหรับครูอาชีวศึกษา (The Development of Trainers’ Training Course on Authentic Evaluation Using Participatory...)

มุจลินทร์ บินชัย, ไพโรจน์ สถิรยากร, พิสิฐ เมธาภัทร

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและประเมินรูปแบบการวัดและประเมินผลหลักสูตรรายวิชาตามสภาพจริง และ 2) พัฒนาและประเมินหลักสูตรฝึกอบรมวิทยากรหลักสูตรฝึกอบรมรูปแบบการวัดและประเมินผลหลักสูตรรายวิชา ตามสภาพจริง โดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วม สาหรับครูอาชีวศึกษา กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัยเลือก ตามเกณฑ์ที่กาหนดจากผู้เชี่ยวชาญ ผู้บริหารสถานศึกษา หัวหน้าแผนกวิชา ครูผู้สอน และผู้เรียนสังกัดสานักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา จานวนรวมทั้งสิ้น 667 คน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) ผลการพัฒนารูปแบบการวัดและประเมินผลหลักสูตรรายวิชาตามสภาพจริง พบว่า ได้รูปแบบที่แสดงความสัมพันธ์ของ 5 องค์ประกอบในการดาเนินการวัดและประเมินผล ได้แก่ 1)การกาหนดเป้าหมายของงานจากหลักสูตรรายวิชา 2) การกาหนดภาระงานตามสภาพจริง 3) การวัดผล 4) การประเมินภาระงาน และ5) การประเมินสรุป โดยการมีส่วนร่วมของผู้มีส่วนร่วม ส่วนผล การประเมินประสิทธิภาพของรูปแบบโดยผู้เชี่ยวชาญ พบว่า รูปแบบมีความเหมาะสมมากที่สุด 2) ผลการพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมวิทยากรหลักสูตรฝึกอบรมรูปแบบการวัดและประเมินผลหลักสูตรรายวิชาตามสภาพจริง โดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วม สาหรับครูอาชีวศึกษา พบว่า หลักสูตรมีวัตถุประสงค์เพื่อให้ผู้เข้ารับ การฝึกอบรมมีความรู้ ทักษะ และกิจนิสัยที่ดีเกี่ยวกับ การเป็นวิทยากรหลักสูตรฝึกอบรมประกอบด้วย 11 หัวข้อเรื่อง แต่ละหัวข้อเรื่องมีองค์ประกอบคือ เนื้อหา สื่อ กิจกรรม และการประเมินผลของแต่ละเรื่อง การประเมินประสิทธิภาพของหลักสูตรได้ประยุกต์ใช้รูปแบบซิปป์ สรุปผลได้ดังนี้ การประเมินบริบท พบว่า หลักสูตรฝึกอบรมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด การประเมินปัจจัยเบื้องต้นได้ดัชนีความสอดคล้องระหว่างจุดประสงค์เชิงพฤติกรรมกับองค์ประกอบต่าง ๆ ของหลักสูตรมีค่าความสอดคล้องสูง การประเมินกระบวนการมีค่าคะแนนผลสัมฤทธิ์ภาคทฤษฎี 86.15/84.89 และภาคปฏิบัติมีค่าร้อยละ 85.14 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กาหนด และผู้เข้ารับการฝึกอบรมมีความพึงพอใจต่อการฝึกอบรมระดับมากที่สุด และการประเมินผลผลิตโดยการติดตามผลการเป็นวิทยากรหลักสูตรฝึกอบรมให้กับครูผู้สอนมีค่าคะแนนผลสัมฤทธิ์ภาคทฤษฎี 83.28/82.12 และ 82.82/ 81.05 และภาคปฏิบัติมีค่าร้อยละ 82.22 และ 82.24 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กาหนด รวมถึงได้ติดตามผลการฝึกอบรมของวิทยากรจากผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนที่เข้ารับการฝึกอบรมมีความพึงพอใจต่อการฝึกอบรมระดับมาก และติดตามผลการจัดการเรียนการสอนโดยใช้รูปแบบการวัดและประเมินผลหลักสูตรรายวิชาตามสภาพจริงของครูผู้สอนที่ผ่านการฝึกอบรมจากผู้บริหารสถานศึกษาและผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อการสอนของครูผู้สอนระดับมากที่สุด ส่วนครูผู้สอนมีความพึงพอใจต่อคุณลักษณะของผู้เรียนด้านการคิดการทางาน และการแก้ปัญหาในระดับมาก

The purposes of this study were to 1) develop and verify the model of authentic evaluation course, and to 2) develop and verify the trainers’ training course using participatory learning method for vocational teachers. The subjects of this research were selected according to the set criteria, the total amount of 667 persons including the specialists, college administrators, department heads, teachers, and students under the Office of Vocational Education Commission with the results as follows. 1) The authentic assessing model revealed 5 correlation aspects, i.e. 1) defining the target of the subject, 2) defining the authentic workload, 3) evaluating, 4) workload evaluating, and 5) concluding the results. The specialists reported the efficiency of the developed model at very high appropriateness. 2) The results of the efficiency evaluation using CIPP Model on the 11 topics of the program showed that the context evaluation presented very high appropriateness of the training course. The input evaluation revealed high IOC between behavioral objective and other components of the program resulting in the theoretical achievement at 86.15/84.89 and the practical part at 85.14 higher than the set criteria. The trainees also reported very high satisfaction. Moreover, the follow-up evaluation conducted by the trainers showed high achievement of the theoretical part at 83.28/82.12 and 82.82/81.05 the practical part at 82.22 and 82.24 higher than the set criteria. The management team also reported high satisfaction on the task of the trainees. Furthermore, the students were satisfied with the teaching method and the teachers. Finally, the teachers were satisfied with the improvement of students on critical thinking, practical work, and problem solving.


Keywords


<p>รูปแบบการวัดและประเมินผลหลักสูตรรายวิชาตามสภาพจริง หลักสูตรฝึกอบรม กระบวนการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วม</p><p>Authentic evaluation model, training course, participatory learning</p>

[1] The Office of Vocational Education Comission. [online]. Regulation for Measurements and Assessment for the Certificate of Vocational Education.[cited June. 10, 2014]. Available from : URL : http://www.ratchakitcha.soc.go.th/DATA/PDF/2559/E/200/1.PDF (in Thai).
[2] Supranee Petchara. (2010). A Development of Authentic Model for Mathematics for Pratomsuksa VI Students in Bangkok Metropolitan. Master of Education Degree in Educational Messurement Faculty of Education Srinakharinwirot University. (in Thai).
[3] Songsri Toonthong. (2002). A Development of and Authentic Assessment Model. Doctor of Education degree in Testing and Mesurement Faculty of Education Srinakharinwirot University (in Thai). [4] The Office of the Education Council. [online]. Core Policy to Drive Education Reform in the Second Decade (2011 - 2018). [cited June. 5, 2011]. Available from : URL : http://www.onec.go.th /onec_administrator/uploaded/Newseducation/ announce2011/Seminar-eduReformSecondDecade-24-may-2011.pdf (in Thai). [5] Suwimon Wongwanich. (2007). New Methodsof Assessment of Learning. Bangkok : Chulalongkorn University Press (in Thai). [6] Suvit Moolcom. (2001). Entirety for the Trainer. Bangkok : PT phrin Ltd press (in Thai). [7] The Office of the Education Council. [online]. Analyzes of Teacher Development Status of the Whole System and Recommendations for Teacher Development for the Quality of Learners. [cited Jan. 5, 2015]. Available from : URL :http://www.onec.go.th/onec_web/page.php?mod=Book&file=view&itemId=1206 (in Thai).
[8] Pisit Methapatara. (2005). [online].“Assessment of Enterprise Job Instructors Tranining.” The journal of Applied Science.vol.4, No.2: 44-52 [cited June. 10, 2014]. Available from : URL : http://www.journal.sci.kmutnb.ac.th/journalfiles/6_2_2548.pdf(in Thai).
[9] Phiyapong Saisophon. (2007). Participatory Learning Model Department of Life Skill Development Subject 1 Under Basic Education Curriculum B.E. 2544 for Enhancing Life Skills of Nonformal Education Students in Central Correctional

Institution. Doctor of Education degree in Adult Education Faculty of Education Srinakharinwirot University (in Thai). [10] Wanida Chaninthayutthawong, et al. (2001). 4thed. Bangkok : Wongkamol
Production Ltd press (in Thai).
[11] Pisit Methapatara, et al. (1989). Didactic for Technical Course
Fuculty of Technical Education, King
Mongkut’s University of Technology North
Bangkok Press. (in Thai). [12] Suwimon Wongwanich. (2003). Articles of
New Measurements and Assessment of Learning. Bangkok : Chulalongkorn University Press (in Thai).
[13] The Department of Academic Affairs. (2002). Guidelines for Measuring and Assessment of Learning in Basic Education Curriculum BE 2544. Bangkok : Department of Educational Testing Service in Office of the Basic Education
(in Thai).
[14] Nongnapas Kuvarunyu Thiengkamol.
(2008). Holistically integrative research
Bangkok : Chulalongkorn University press (in Thai).
[15] Kevin Ashford-Rowe and others. (2014). [online]. “A UQ Assessment Brief on Establishing the critical elements that determine authentic assessment..” Assessment & Evaluation in Higher Education. Volume 39, Issue 2, 2014 Jul. 24 : 205-222 [cited Dec 17, 2014]. Available from : URL : http://www.tandfonline.com/ doi/full/10.1080/02602938.2013.819566#.VHky3Dtxljq
[16] Patchareeporn Bangkheow. (2016). “The Development of Teacher Training Program to Construct Self-learning Packages for Integrated Instruction of Students with Professional Experience Transfer according to the Vocational Education Curriculum.” Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. vol.7, No.2 : 169-180 (in Thai).
[17] Bruce Missingham. (2014). [online]. “Participatory Learning and Popular Education Strategiesfor Water Education.” Journal of Contemporary Water Research&Eduation. Volum 150, Issue 1 2014 Jan. 29 Monash University, Melbourne, Australia. [cited Oct. 10, 2014]. Available from : URL : http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1936-704X.2013.03133.x/pdf.
[18] Yuth Kaiyawan. (2014). “Development and Training Curriculum Effectiveness for Quality Inspection and Control in OEM Automotive Parts Production”.
Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. vol.5, No.1: 140-148. (in Thai).
[19] Bunliang Tumthong. (2010). Curriculum development. 2nded. Bangkok : Chulalongkorn University press cited in
Tyler, R. W. (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago : University of Chicago Press (in Thai).
[20] Chao Inyai. (2010). Program Evaluation.
Bangkok : Chulalongkorn University press
cited in Provus, M. N. (1971). Discrepancy Evaluation. Berkeley, California : McCutcheon (in Thai).

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819