Page Header

การประเมินโครงการโรงเรียนต้นแบบมาตรฐานระบบการต้านยาเสพติด (QAD) โรงเรียนประชาราษฎร์บาเพ็ญ (The Evaluation of Project on Qualifications for Anti-Drug Policy (QAD) of Pracharatbamphen School)

ปวีณา ครุฑเผือก, วารุณี ลัภนโชคดี, พิกุล เอกวรางกูร

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินโครงการโรงเรียนต้นแบบมาตรฐานระบบการต้านยาเสพติด (QAD) ในด้าน 1) ความเหมาะสมและเพียงพอของปัจจัยนาเข้าค2) ความเหมาะสมของกระบวนการดาเนินโครงค3) การผลผลิตของโครงการ และ 4) ผลกระทบของโครงการ ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย กลุ่มคน 5 กลุ่ม ได้แก่ 1) ผู้บริหารสถานศึกษา 2) ครูผู้รับผิดชอบโครงการและกิจกรรมโครงการ 3) นักเรียนแกนนา 4) ผู้ปกครอง และ 5) ตัวแทนหน่วยงานภาครัฐ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วย 1) แบบสัมภาษณ์ 2) แบบบันทึกการสนทนากลุ่ม 3) แบบสอบถาม 4) แบบทดสอบ และ 5) แบบบันทึกข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าความถี่ ร้อยละ และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการประเมินโครงการ พบว่าประเด็นที่ผ่านเกณฑ์การประเมินมี 12 ประเด็นจาก 14 ประเด็น ได้แก่ 1) ความสอดคล้องวัตถุประสงค์ของกิจกรรมกับวัตถุประสงค์ของโครงการ 2) การเตรียมการและวางแผนการดาเนินโครงการ 3) ความเพียงพอของวัสดุอุปกรณ์ในการดาเนินโครงการ 4) ความเพียงพอของงบประมาณในการดาเนินโครงการ 5) การดาเนินโครงการตามแผนที่กาหนดไว้ 6) การนิเทศติดตามการดาเนินโครงการ ปัญหา อุปสรรคคและ 7) การแก้ไขปัญหาที่เกิดขึ้น 8) ความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับพิษภัยของยาเสพติด 9) ความตระหนักเกี่ยวกับพิษภัยของยาเสพติด 10) ความสามารถในการสร้างภูมิคุ้มกันตนเองจากยาเสพติดของนักเรียน 11) ความตระหนักเกี่ยวกับพิษภัยของยาเสพติดของผู้ปกครอง และ 12) ความตระหนักเกี่ยวกับพิษภัยของยาเสพติดของคนในชุมชนคประเด็นที่ไม่ผ่านเกณฑ์การประเมินมีค2คประเด็นคได้แก่ค1) ความพึงพอใจที่มีต่อโครงการของผู้ปกครอง คนในชุมชน และตัวแทนหน่วยงานภาครัฐ และ 2) การลดลงของปัญหายาเสพติดในโรงเรียนและชุมชน

The objectives of this research was 1) to evaluate the appropriateness and adequacy of the input 2) appropriateness of process 3) output and 4) impact of the project on Qualifications for Anti-Drug Policy (QAD) of Pracharatbamphen School 5 five population groups. 1) Population of this research consisted of school administrators 2) teachers responsible for activities and project 3) leader of students 4) parents and 5) network government agencies. Tools for data collecting consisted of interviewing forms, focus-group records, questionnaires, test, and data record form. Data were analysed by frequency, percentage and content analysis. The results of project evaluation found that 12 issues from 14 issues that passed the evaluation criteria consisted of 1) the consistency of activitiess objectives and project objectives 2) the preparation and planning of the project 3) the materials supporting 4) the budget adequacy 5) the accordance of project aperation with project plan 6) the supervision of project 7) the successfully resolving of all the problems occored 8) the understanding about the harm of drugs 9) the awareness about the dangers of drugs and self immunity from drugs of students 10) the awareness about the dangers of drugs of parents 11) the awareness about the dangers of drugs of community and 12) the satisfaction on project of students. 2 issues failed the evaluation criteria were 1) the satisfaction on project of parents community and government agencies and 2) the decrease of drug problems in school and community.


Keywords


<p>การประเมินโครงการ, โรงเรียนต้นแบบ, มาตรฐานระบบการต้านยาเสพติด</p><p>Evaluation Project, School model, Qualifications, Anti-Drug Policy</p>

[1] Office of the National Economics and Social Development Board. (2011). Strategy Formulation A.D. 2012 - 2015 (The government of Minister Yingluck Shinawatra). Prime Minister's Office. Copy. (In Thai)
[2] Nation Narcotics Control Management Center. (11 August 2011). Order of NNCMC No.1/2011 Strategic Plan for Nation Narcotics Control Management A. D. 2012. (In Thai)
[3] Sirichai Kanjanawasee. (2007). Evaluation Theory. 6 th ed. Nonthaburi: Jatoporn design Publisher.v(InXThai)
[4] Pitsanu Fongsee. (2008). Techniqueuuof Evaluation Project. 5th ed. Bangkok. Property Publisher. (In Thai) 
[5] Somkit Promjui. (2009). Technique of Evaluation Project. 6 th ed. Nonthaburi: Jatoporn design Publisher. (In Thai)889888
[6]dRattanaAAKanjanaphan.CC(2014).DsEducational Planing.Rs6thcced.DDBangkok:Dmittraphap Printing and Studio Co., Ltd.cc(In Thai)

[7] Amnuay Thongprong. (2012). Budget Management Finance and General Management. 2nd ed. Bangkok: Phimdee Co., Ltd. (In Thai)
[8] JintanaxxSudjanan. Education and Community Development. Chiang Mai: Chiang Mai University. (In Thai)
[9]dOrnuma Kaewmaneechot, (2016). Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. Bangkok: Thanapress Co., Ltd. (In Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819