Page Header

การประเมินความต้องการจําเป็นในการฝึกอบรมเกี่ยวกับการจัดการศึกษา โดยบูรณาการหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของสถานศึกษา ในสังกัดสํานักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน

สาธิมา สิทธิกูล, ไพโรจน์ สถิรยากร, ชัยวิชิต เชียรชนะ

Abstract


   การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินความต้องการจําเป็นในการฝึกอบรมเกี่ยวกับการจัดการศึกษาโดยบูรณาการ หลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง ของสถานศึกษาในสังกัดสํานักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน กลุ่ม ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ได้แก่ ครูผู้สอน จํานวน 231 คนและผู้บริหารสถานศึกษา จํานวน 41 คน สถิติที่ใช้ใน การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และจัดลําดับความสําคัญของความต้องการจําเป็น ด้วยดัชนีความต้องการจําเป็นฉบับปรับปรุง ซึ่งผลการศึกษาสรุปได้ดังน

   ผลการศึกษาความคิดเห็นของผู้บริหาร พบว่า การดําเนินการที่สถานศึกษาส่วนใหญ่ร้อยละ 8.30 ยังไม่ได้ดําเนินการ คือ ด้านการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน รองลงมาได้แก่ ด้านการบริหารจัดการสถานศึกษา ด้านหลักสูตรและการจัดการ เรียนการสอน และด้านการพัฒนาบุคลากรของสถานศึกษา มีค่าร้อยละ 5.58, 4.13 และ 1.83 ตามลําดับ และผลการจัด ลําดับความสําคัญความต้องการจําเป็นในการฝึกอบรมจากครูผู้สอน พบว่าด้านที่มีความต้องการจําเป็นสูงที่สุดคือ ด้าน การบริหารจัดการ (0.24) รองลงมาได้แก่ ด้านหลักสูตรและการจัดการเรียนการสอนและด้านการจัดกิจกรรมพัฒนา ผู้เรียน มีค่าดัชนีความต้องการจําเป็นเท่ากันคือ 0.23 และด้านที่มีค่าดัชนีความต้องการจําเป็นตํ่าที่สุดคือ ด้านการ พัฒนาบุคลากรของสถานศึกษา (0.22)

คําสําคัญ: ความต้องการจําเป็นในการฝึกอบรม, หลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง

   The purpose of this research was to assess the needs on the training of educational management by integrating the philosophy of sufficiency economy to the schools under the Jurisdiction of Office of the Private Education Commission. The samples were 231 teachers and 41 administrators. The statistics used for analyzing data included percentage, mean, standard deviation, and ranking of importance of needs assessment by Modified Priority Need Index. The research results could be concluded as follows:

   The results of the administrators’ opinions revealed that most of the operations for 8.30% had not yet operated by the educational institutes included organizing the activities of learners development (5.58%); secondly, managing the educational institutes in terms of curriculum and instructional management (4.13%), and the personnel development of the institutes (1.83%), respectively. The results of importance ranking of needs assessment on training from the teachers revealed that the highest needs was about the management (0.24); secondly was curriculum and instructional management, and organizing the learners development. The highest index value of needs was equally at 0.23 whereas the index value of lowest needs was personnel development of the educational institutes at 0.22.

Keywords: Needs assessment of training, philosophy of sufficient economy


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819