Page Header

การพัฒนารูปแบบการตลาดสำหรับธุรกิจการพิมพ์ของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ (The Market Model Development for the Printery Regulated by Autonomous Universities of the State)

ชุลีวรรณ โชติวงษ์

Abstract


การศึกษานี้  มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์หาองค์ประกอบที่สำคัญทางการตลาดสำหรับธุรกิจการพิมพ์ของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ  และเพื่อสร้างรูปแบบการตลาดสำหรับธุรกิจการพิมพ์ของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหารสถาบันอุดมศึกษา ได้แก่ อธิการบดี รองอธิการบดี และผู้บริหารที่ได้รับมอบหมายให้ดูแลงานด้านการพิมพ์ของมหาวิทยาลัยของภาครัฐทั้งหมด  ในการศึกษาครั้งนี้ใช้รูปแบบการศึกษาแบบผสมผสานในเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาเชิงคุณภาพได้แก่ การประชุมสนทนากลุ่ม (Focus Group) และเครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาเชิงปริมาณ ได้แก่ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลคุณภาพใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา  การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ใช้รสถิติค่าความถี่และค่าเฉลี่ย วิเคราะห์องค์ประกอบ (Factor Analysis) ด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูปทางสถิติ จากการวิเคราะห์มีองค์ประกอบจำนวนทั้งสิ้น 10 องค์ประกอบ มาจัดทำโครงร่างรูปแบบการตลาดสำหรับธุรกิจการพิมพ์ของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ เพื่อนำเข้าสู่วิธีการประชุมสนทนากลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิในด้านการตลาดสำหรับธุรกิจการพิมพ์   ผลการลงมติเป็นเอกฉันท์พบว่า องค์ประกอบการตลาดสำหรับธุรกิจการพิมพ์ของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ ที่สามารถนำองค์ประกอบมาบูรณาการเพื่อจัดทำเป็นรูปแบบการตลาดที่เป็นวงจรเชื่อมโยงกันได้  10  องค์ประกอบ  ได้แก่  1) การสร้างความประทับใจ   2)  การสร้างความพึงพอใจ  3) การสร้างภาพลักษณ์    4) การจัดการทรัพยากรมนุษย์    5) การจัดการการตลาด   6)  อัตราค่าบริการ  7) ช่องทางการจัดจำหน่าย  8) กระบวนการให้บริการ  9) ผลิตภัณฑ์  และ 10) ด้านสภาพแวดล้อม  ที่สามารถนำเป็นต้นแบบในการพัฒนารูปแบบการตลาดสำหรับธุรกิจการพิมพ์ของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐได้

The purposes of the study were to analyze the essential quality components in printery business management and to associatively develop the business management model of printing office regulated by autonomous public universities. The sampling groups on the study would be the administrator of university such as the presidents, the vice presidents, and administrators commanded to respond practical duties of the participating universities’ printing houses. The study would be done on the combination of the qualitative and the quantitative methods.  The statistical tools for the qualitative study would be the in-depth interview on the focus group and that of the quantitative would be the specific questionnaires. The content analysis would be done on the qualitative study, and frequency and average would be done on the quantitative one.  The factor analysis would be practiced through the advance statistic application. From the analysis, the 10 related components would be applied on the pattern of such the business management to be released into the focused group of the defined expert committee and the result could be unanimous. The final conclusion could provide the agreement showing that of the integration model related to the specific components of 1) the impression,  2) the satisfaction,   3)  the imaging, 4) the human resource management, 5) the marketing management, 6) the printing expenses, 7) the distribution channels,  8) the servicing process, 9) the printing products, and 10) the environment. Such the 10 provided components could be found to be helpful for the prototype required business model solution to the development of the marketing for the studied printery business of the autonomous universities of the state.  


Keywords



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


--------------------------------------------------------------------------------------------------
© Copyright -สำนักพัฒนาเทคนิคศึกษา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
1518 ถนนประชาราษฎร์ 1 แขวงวงศ์สว่าง เขตบางซื่อ กรุงเทพฯ10800
โทรศัพท์ : 0-2586-9017, 0-2585-2655, 0-2585-7590
โทรสาร : 0-2585-7590
www.ited.kmutnb.ac.th/ejournal
e-Mail : jtna@kmutnb.ac.th