Page Header

Chatbot for Blended Learning to Develop Infographics Design

Thanagorn Saypunya

Abstract


การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) ออกแบบและพัฒนาแชทบอทสำหรับการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสาน เพื่อพัฒนาการออกแบบอินโฟกราฟิก โดยใช้วิชาการออกแบบคอมพิวเตอร์กราฟิก สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย เป็นกรณีศึกษา 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาที่เรียนรู้โดยใช้แชทบอทสำหรับการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานที่พัฒนาขึ้น และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนที่เรียนด้วยแชทบอทสำหรับการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานที่พัฒนาขึ้น กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยได้แก่ นักศึกษาคณะครุศาสตร์ สาขาวิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา ชั้นปีที่ 2 ที่ลงทะเบียนรายวิชาการออกแบบคอมพิวเตอร์กราฟิก ในปีการศึกษา 2564 จํานวน 42 คนโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) แชทบอทสำหรับการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสาน เรื่องการออกแบบอินโฟกราฟิก (2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ และ (3) แบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติพื้นฐาน ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test และสัมประสิทธิ์แอลฟาครอนบาค ในการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานหัวข้อเรื่องการออกแบบอินโฟกราฟิก มีรูปแบบการผสมผสานระหว่างการสอนแบบปกติกับการใช้แชทบอทเพื่อเป็นการทบทวนความรู้นอกห้องเรียนผ่านแอพพลิเคชันไลน์ ซึ่งในการออกแบบแชทบอทจะเป็นการสนทนาผ่านข้อความ ผลการวิจัยพบว่า 1) แชทบอทสำหรับการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานที่พัฒนาขึ้นสามารถนำไปใช้ได้ 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาที่เรียนรู้โดยแชทบอทสำหรับการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานที่พัฒนาขึ้นหลังการจัดการเรียนรู้มีคะแนนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ระดับความพึงพอใจของผู้เรียนที่เรียนด้วยแชทบอทสำหรับการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานที่พัฒนาขึ้นโดยภาพรวมความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก (

Keywords


แชทบอท; การเรียนแบบผสมผสาน; ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน

[1] Office of the National Economic and Social Development Council, "The National Economic and Social Development Plan," 2017. [Online]. Available:https://www.Nesdc. go.th/ewt_dl_link.php?nid=6422. [Accessed 7 April 2021]. (in Thai)

[2] Office of the Education Council, "National Education Act of B.E 2542 and Amendment (No.2)," 2545. [Online]. Available: http:// www.onec.go.th/index.php/book/BookView/10. [Accessed 3 June 2021]. (in Thai)

[3] Royal Thai Government Gazette, "In organizeing the learning process," 2542. [Online]. Available: http://www.ratchakitcha. soc.go.th/DATA/PDF/2542/A/074/1.PDF. [Accessed 8 August 2021]. (in Thai)

[4] T. Thienthong, "Education Management Policy," 24 March 2021. [Online]. Available: https://www.obec.go.th/. [Accessed 12 June 2021]. (in Thai)

[5] C. W. Okonkwo and A. Ade-Ibijola, "Chatbots applications in education: A systematic review," Computers and Education: Artificial Intelligence, vol. 2, p. 100033, 2021.

[6] W. V. Siricharoen and N. Siricharoen, “Infographic Utility in Accelerating Better Health Communication,” Mobile Netw Appl, vol. 23, pp. 57-67, 2018.

[7] P. Vanichvasin, "POTENTIALS OF USING INFOGRAPHICS IN ENHANCING THE QUALITY OF LEARNING," Panyapiwat, vol. 7, no. Special Issue, pp. 227-238, 2015. (in Thai)

[8] S. Buachum and P. Klaasa, "Developing Chatbot Service Application for Tourism and Community Products Guide in Chainat Province," Chandrakasem Rajabhat University Journal of Graduate School, vol. 17, no. 1, pp. 51-62, 2022. (in Thai)

[9] N. Chaipram, N. Tumnut and C. Rattanapoka, "Educational Response and Notification System using LINE Bot," Journal of Information Science and Technology, vol. 10, no. 2, pp. 59-70, 2020. (in Thai)

[10] P. Thanasapburachot and S. Samranchit, "Analysis of Research Data Collection Process in Faculty of Dentistry,," Mahidol R2R e-Journal, vol. 3, no. 2, pp. 56-69, 2016. (in Thai)

[11] R. Narkbubpha and P. Thungtin, "Maternal and Newborn Nursing During Normal Delivery: Scenario-Based," The Southern College Network Journal of Nursing and Public Health, vol. 3, no. 3, pp. 170-178, 2016. (in Thai)

[12] P. Meehanpong and K. Chatdokmaiprai, "Assessing Quality of Research Instrument in Nursing Research," Journal of The Royal Thai Army Nurses, vol. 19, no. 1, pp. 9-15, 2018. (in Thai)

[13] P. Vanichvasin, "Chatbot Development as a Digital Learning Tool to Increase Students’," International Education Studies, vol. 14, no. 2, pp. 44-53, 2021.

[14] P. Promla and S. Krootjohn, "The Effect of Using Chatbot In Blended Learning For Vocational Certificate Students In Colleges Under The Institute Of Vocational Education Northeastern Region 1," King Mongkut's University of Technology North Bangkok International Journal of Applied Science and Technology, vol. 19, no. 2, pp. 100-110, 2020.

[15] S. Markchit, "PROBLEM-BASED LEARNING VIA CHATBOT FOR ADVANCE TOPIC IN COMPUTER COURSE," King Mongkut's University of Technology North Bangkok International Journal of Applied Science and Technology, vol. 21, no. 1, pp. 33-43, 2020.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: -