Page Header

Reducing Waiting Times for Outpatient Services: A Case Study of Hospital Operations
การศึกษาลดเวลาการรอคอยที่แผนกผู้ป่วยนอกโรงพยาบาลกรณีศึกษา

Chatchawan Chinvigai, Jamon Wasuratmanee, Atipun Loymuangklang, Prapapat Chandaeng, Songwit Srijunruk

Abstract


ระยะเวลารอคอยที่นานของคนไข้เป็นปัญหาหลัก และเรื้อรังของทุกโรงพยาบาล ดังนั้น งานวิจัยฉบับนี้มุ่งเน้นที่กระบวนการให้บริการในแผนกผู้ป่วยนอกของโรงพยาบาลแห่งหนึ่ง เพื่อศึกษาการเข้ารับบริการของผู้ป่วยนอก และเสนอแนวทางปรับปรุงการรอคอยของผู้ป่วยนอก จากการศึกษาพบว่ามีผู้ป่วยเฉลี่ยประมาณ 120 คนต่อวัน โดยผู้ป่วยใช้เวลาในระบบเฉลี่ยประมาณ 1 ชั่วโมง 49 นาที ซึ่งส่วนใหญ่เป็นระยะเวลาที่ใช้ในการรอคอยมากกว่าการได้รับบริการจริง จากการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่าผู้ป่วยมักมารับบริการกระจุกตัวในช่วงเช้า เนื่องจากคาดหวังว่าจะได้รับการตรวจโดยเร็ว ส่งผลให้จุดบริการบางแห่งมีระยะเวลารอคอยเกินกว่ามาตรฐานที่กำหนด โดยเฉพาะจุดซักประวัติที่มีระยะเวลารอเฉลี่ย 29.48 นาที ตามมาตรฐานคู่มือปฏิบัติงานที่กำหนดไว้ไม่ควรเกิน 20 นาที และห้องตรวจแพทย์ที่มีระยะเวลารอเฉลี่ย 33.54 นาที ตามมาตรฐานคู่มือปฏิบัติงานที่กำหนดไว้ไม่ควรเกิน 30 นาที งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเสนอแนวทางในการลดระยะเวลารอคอยของผู้ป่วย โดยออกแบบระบบการนัดหมายผู้ป่วยจำนวน 8 รูปแบบ เพื่อกระจายการมารับบริการของผู้ป่วยให้เหมาะสมกับช่วงเวลา และทำการจำลองสถานการณ์ด้วยโปรแกรม Arena Simulation ผลการศึกษาพบว่า รูปแบบการนัดหมายที่กำหนดให้ผู้ป่วยเข้ารับบริการทุก 30 นาที และนัดผู้ป่วยจำนวนมากในช่วงท้ายของวัน เป็นแนวทางที่มีประสิทธิภาพสูงสุดในการลดระยะเวลารอคอย โดยสามารถลดเวลาที่ผู้ป่วยใช้ในระบบลงได้ถึงร้อยละ 29.03 ลดระยะเวลารอคอยเฉลี่ยที่จุดซักประวัติเหลือ 20.33 นาที คิดเป็นร้อยละ 30.98 และลดระยะเวลารอคอยเฉลี่ยที่จุดซักประวัติเหลือ 33.45 นาที คิดเป็นร้อยละ 25.90 เมื่อเปรียบเทียบกับรูปแบบการให้บริการในปัจจุบัน

Long waiting times are a major challenge in the outpatient departments of hospitals in Thailand. This study examines the outpatient service process in a hospital that serves an average of 120 patients per day. Patients typically spend a substantial amount of time waiting rather than receiving medical care, averaging approximately 1 hour and 49 minutes. Specifically, the average waiting time at the medical history-taking station was 29.48 minutes, exceeding the standard of 20 minutes. Moreover, patients waited an average of 35.54 minutes before physician consultation, which surpasses the standard of 30 minutes. To address this issue, eight appointment scheduling scenarios were designed to better distribute patient arrivals throughout the day. These scenarios were simulated using Arena Simulation to evaluate their effectiveness. The results indicated that the scheduling model assigning patient appointments every 30 minutes, with a higher concentration of appointments in the later hours, was the most effective. This scenario reduced the total time in the system by 29.03%, decreased the average waiting time at the medical history-taking station to 20.33 minutes (a 30.98% reduction), and lowered the average waiting time before physician consultation to 33.45 minutes (a 25.90% reduction), compared with the current process. These findings provide practical insights for improving outpatient scheduling and reducing patient waiting times in hospital settings.


Keywords


การจำลองสถานการณ์; กระบวนการให้บริการแผนกผู้ป่วยนอก; การลดระยะเวลารอคอย;ระบบการนัดหมาย;Simulation; Outpatient Service Process; Reducing Waiting Time; Appointment System

[1] G. Ngowtanasuwan and P. Ruengtam, Applied simulation model for design of improving medical record area in out-patient department (OPD) of a governmental hospital, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2013, 101, 147-158.

[2] S. Inganuraksakul, An evaluation of the project to reduce congestion at phutthasothon hospital by using modern drugstore (K.Y.1) in Chachoengsao Province, Thesis, Thammasat University, Thailand, 2022. (in Thai)

[3] L. Jialing, Z. Guiju, L. Li and S. Wenwu, Big data-enabled analysis of factors affecting patient waiting time in the nephrology department of a large tertiary hospital, Journal of Healthcare Engineering, 2021, 5555029.

[4] L. Wang, E. Demeulemeester, Simulation modeling and analysis of the inpatient surgical department in a university hospital, Simulation Modelling Practice and Theory, 2025, 142, 103103.

[5] L. Yuping, G. Weijuan, K. Xiang, M. Olaf and L. Guangyu, Factors associated with outpatient satisfaction in tertiary hospitals in China: A systematic review, International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020, 17, 7070.

[6] http://www.klanghospital.go.th/index.php/ (Accessed on 23 May 2025)

[7] S. Srilakorn and S. Sinthuchaun, An application of queuing theory and simulation to reducing waiting time for outpatient of warinchamrap hospital, IE Network Conference, Proceeding, 2017, 1130-1135. (in Thai)

[8] P. Thingsan and A. Naipinit, Establishing guidelines for reducing waiting time for general disease testing service of prajak silpakom hospital, NEU Academic and research journal, 2020, 10(1), 59-72. (in Thai)

[9] N. Lailomthong, Reducing congestion of patients receiving services at a community hospital: A case study, Thesis, Chulalongkorn University, Thailand, 2013. (in Thai)

[10] C. Panawiwat, Development of appointment systems for outpatient department services, Thesis, Chulalongkorn University, Thailand, 2013. (in Thai)

[11] A. Amaluk and P. Klomijit, A comparative study on commercial simulation package, International Conference on Power, Energy and Innovations (ICPEI 2024), Proceeding, 2024, 194-199.

[12] T. Kongtong A. Kamphan and A. Cheewathammanon, Using simulations to reduce waiting time at the outpatient department of laem chabang hospital, Thai Journal of Operations Research, 11(2), 2023, 41 50. (in Thai)

[13] CH. Chamnanlor, K. Suksan and J. Saibunna, Simulation to improve service performance of outpatient department in laem chabang hospital, SWU Engineering Journal 2018, 13(1), 166-175. (in Thai)

[14] P. Manmor and T. Wasusri, The reduction of patient’s waiting time at an outpatient department using simulation modeling: A community hospital in suphanburi province, 2019, 15(2), 51-62. (in Thai)

[15] D. Gross, J.F. Shortle, J.M. Thompson and C.M. Harris, Fundamentals of Queueing Theory, 4th ed., Wiley, NY, USA, 2008.

[16] P. Srisarakoo and K. Jantorasamai, Appropriate number of replications and its effect on simulation model accuracy, Thesis, Kasetsart University, Thailand, 2019. (in Thai)

[17] J. Ahmad, J. Iqbal, I. Ahmad, Z.A. Khan, M.I. Tiwana, K. Khan, A simulation based study for managing hospital resources by reducing patient waiting time, IEEE Access, 2020, 193523-193531.

[18] A. Jamjoom, M. Abdullah, M. Abulkhair, T. Alghamdi, A. Mogbil, Improving outpatient waiting time using simulation approach, UKSim-AMSS 8th European Modelling Symposium, Proceeding, 2014, 117-125.

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.ind.tech.2025.12.014

Refbacks

  • There are currently no refbacks.