Guidelines for Being Carbon Neutral for Educational Institutions: A Case Study of Rajamangala University of Technology Rattanakosin, Wang Klai Kangwon Campus
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ปริมาณการปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่า และประเมินศักยภาพการดูดซับคาร์บอนของมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลรัตนโกสินทร์ วิทยาเขตวังไกลกังวล และเสนอแนวทางการดำเนินงานสู่ความเป็นกลางทางคาร์บอนที่เป็นไปได้ โดยใช้แนวทางตามมาตรฐาน GHG Protocol และ ISO 14064-1:2006 ครอบคลุมการกำหนดขอบเขตการปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่า (ประเภท 1 2 และ 3) การเก็บข้อมูลกิจกรรม และการคำนวณปริมาณและปัจจัยการปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่าในปี พ.ศ.2567 พบว่ามหาวิทยาลัยปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่ารวม 1,607.89 ตันคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่าต่อปี โดยแหล่งปล่อยหลักคือการใช้พลังงานไฟฟ้า คิดเป็นร้อยละ 72.33 รองลงมาคือการจัดการของเสียด้วยวิธีฝังกลบ การปล่อยก๊าซมีเทนจากระบบบำบัดน้ำเสีย และการใช้น้ำมันเชื้อเพลิงสำหรับการเดินทาง ขณะเดียวกัน พื้นที่สีเขียวภายในมหาวิทยาลัยสามารถดูดซับก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่าได้ถึง 930.52 ตันคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่าต่อปี ทำให้ปริมาณการปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่าสุทธิอยู่คงเหลือประมาณ 677.35 ตันคาร์บอนไดออกไซด์เทียบเท่าต่อปี งานวิจัยนี้ยังเสนอแนวทางการลดผลกระทบที่จะเกิดขึ้น เช่น การเพิ่มประสิทธิภาพพลังงาน การใช้พลังงานหมุนเวียน และการพัฒนาการชดเชยคาร์บอน โดยการวางยุทธศาสตร์สู่เป้าหมายความเป็นกลางทางคาร์บอนในระดับสถาบันอุดมศึกษา
This research aims to assess and analyze the amount of carbon dioxide equivalent emissions, explore and evaluate the potential for carbon sequestration, and propose a possible carbon neutrality operational approach at Rajamangala University of Technology Rattanakosin, Wang Klai Kangwon Campus. The study follows the guidelines of the GHG Protocol and ISO 14064-1:2006, covering the identification The study follows the guidelines of the GHG Protocol and ISO 14064-1:2006, covering the identification of emission scopes (Scope 1 2 and 3), activity data collection, and calculation of emission factors. The study found that in 2024, the campus emitted a total of 1,607.89 tCO₂eq /year. The main source of emissions was electricity consumption (Scope 2), accounting for 72.33 % of the total, followed by Waste management by landfill, Methane emissions from wastewater treatment systems and Fuel consumption for official travel. Meanwhile, green spaces within the campus were able to absorb up to 930.52 tCO₂eq /year, resulting in net emissions of approximately 677.35 tCO₂eq /year. The research also proposes mitigation strategies, including energy efficiency improvement, renewable energy adoption and carbon offset programs, to support strategic planning toward achieving carbon neutrality in higher education institutions.
Keywords
[1] C.E. Button and J.Walton, Towards carbon neutrality and environmental sustainability at CCSU, International Journal of Sustainability in Higher Education, 2009, 10, 279–286.
[2] S. Jain, A. Agarwal, V. Jani, S. Singhal, P. Sharma and R. Jalan, Assessment of carbon neutrality and sustainability in educational campuses (CaNSEC): A general framework, Ecological Indicators, 2017, 76, 131–143.
[3] O. Opel, N. Strodel, K.F. Werner, J. Geffken, A. Tribel and W.K.L. Ruck, Climate-neutral and sustainable campus Leuphana University of Lueneburg, Energy, 2017, 141, 2628-2639.
[4] H.L. Soest, M.G.J. Elzen and D.P. van Vuuren, Net-zero emission targets for major emitting countries consistent with the Paris Agreement, Nature Communications, 2021, 12, 2140.
[5] A. Millot and N. Maizi, From open-loop energy revolutions to closed-loop transition: What drives carbon neutrality, Technological Forecasting and Social Change, 2021, 172, 121003.
[6] M. Salvia, D. Reckien, F. Pietrapertosa, P. Eckersley, N.A. Spyridaki, A. Krook-Riekkola, et al., Will climate mitigation ambitions lead to carbon neutrality, An analysis of the local-level plans of 327 cities in the EU, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 2021, 135, 110253.
[7] L. Sharp, Higher education: The quest for the sustainable campus, Sustainability: Science, Practice and Policy, 2017, 5, 1–8.
[8] L.P. Amaral, N. Martins and J.B. Gouveia, Quest for a sustainable university: A review, International Journal of Sustainability in Higher Education, 2015, 16(2), 155–172.
[9] N.A. Gudz, Implementing the sustainable development policy at the University of British Columbia, International Journal of Sustainability in Higher Education, 2004, 5, 156–168.
[10] H.A. Baer and A. Gallois, How committed are Australian Universities to environmental sustainability? A perspective on and from the University of Melbourne, Critical Social, 2018, 44(2), 357–373.
[11 T. Mitchell, The nine elements of a sustainable campus, Sustainability: The Journal of Record, 2014, 7, 174-175.
[12] P. Fonseca, P. Moura, H. Jorge and A. de Almeida, Sustainability in university campus: Options for achieving nearly zero energy goals, International Journal of Sustainability in Higher Education, 2018, 19, 790–816.
[13] E. Udas, M. Wolk and M. Wilmking, The “carbon-neutral university” A study from Germany, International Journal of Sustainability in Higher Education, 2018, 19, 130–145.
[14] P. Pathaimas, J. Rittirong, T. Puek and K. Theppamorn, Carbon footprint of organization: Case study faculty of public health, Khon Kean University, KKU Journal for Public Health Research, 2020, 13, 34-43. (in Thai)
[15] S. Surawut and H. Dussadeeporn, Carbon footprint of an organiztion case study of Chaiyaphum Rajabhat University, Engineering Journal Chiang Mai University, 2019, 26(1), 227-233. (in Thai)
[16] https://www.up.ac.th/NewsReadBlog2.asp x,itemID=29323. (Accessed on 1 May 2025)
[17] ISO 14064-1:2006, Greenhouse Gases—Part 1: Specification with Guidance at the Organization Level for Quantification and Reporting of Greenhouse Gas Emissions and Removals, 2006.
[18] Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 2006 IPCC guidelines for national greenhouse gas inventories, The National Greenhouse Gas Inventories Programme, IGES, Hayama, Japan, 2008.
[19] U.S. Environmental Protection Agency, Greenhouse gas emissions estimation methodologies for biogenic emissions from selected source categories: Solid waste disposal, Wastewater Treatment and Ethanol Fermentation, DC, USA, 2010.
[20] U.S. Environmental Protection Agency, Documentation for greenhouse gas emission and energy factors used in the waste reduction model (WARM),ICF, DC, USA, 2015.
[21] UK Department for Business, Energy & Industrial Strategy (BEIS), 2019 Government GHG conversion factors for company reporting: Methodology paper for emission factors final report, OGL, UK, 2019.
[22] T. Nemecek, X. Bengoa, J. Lansche, A. Roesch, M. Faist-Emmenegger, V. Rossi, and S. Humbert, Methodological guidelines for the life cycle inventory of agricultural products, 3rd Ed., World Food LCA Database, Zurich, Switzerland, 2019.
[23] https://thaicarbonlabel.tgo.or.th/. (Accessed on 1 May 2025).
[24] G. Myhre, D. Shindell, F.M. Bréon, W. Collins, J.Fuglestvedt, J. Huang, D. Koch, J.F.Lamarque, D.Lee, B. Mendoza, et al., Anthropogenic and natural radiative forcing, In: Climate change 2013: The physical science basis, Cambridge University Press, Cambridge, UK, 2013, 659–740.
[25] C. Allen, M. Reid, J. Thwaites, R. Glover and T. Kestin, Assessing national progress and priorities for the Sustainable development goals (SDGs): Experience from Australia, Sustainability Science, 2019, 15, 521–538.
[26] D. Michiel, T. Sirintornthep, V. Sonia, I. William, P. Craig, P. Riitta and W. Can, Wastewater treatment and discharge, In: 2006 IPCC guidelines for national greenhouse gas inventories, Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 2006.
[27] H. Kristell, A, Hiroko, B. Martial, C. Ngonidzashe, K. Asa, M. James, P. Agustin, O. Stephen, R. Kristina, et al., N2O emissions from managed soils and CO2 emissions from lime and urea application, In: 2019 Refinement to the 2006 IPCC guidelines for national greenhouse gas inventories, Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), Newzealand, 2019.
[28] Department of Alternative Energy Development and Efficiency, The energy conservation promotion act, B.E. 2535, 1992. (in Thai)
DOI: 10.14416/j.ind.tech.2025.12.011
Refbacks
- There are currently no refbacks.





