Page Header

การพัฒนารูปแบบการจัดการองค์กรสำหรับธุรกิจอุตสาหกรรมไทยในยุคเศรษฐกิจพลิกผัน
The Model Development for Thai Industrial Business Organization in the Age of Disruptive Economy

Thidarat Ariyaprasert, Supatta Pinthapataya, Teerawut Boonyasopon

Abstract


การพัฒนารูปแบบการจัดการองค์กรสำหรับธุรกิจอุตสาหกรรมไทยในยุคเศรษฐกิจพลิกผัน มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบของการจัดการองค์กรสำหรับธุรกิจอุตสาหกรรมไทยในยุคเศรษฐกิจพลิกผัน 2) สร้างและพัฒนารูปแบบการจัดการองค์กรสำหรับธุรกิจอุตสาหกรรมไทยในยุคเศรษฐกิจพลิกผัน และ 3) เพื่อจัดทำคู่มือการจัดการองค์กรสำหรับธุรกิจอุตสาหกรรมไทยในยุคเศรษฐกิจพลิกผัน ใช้การวิจัยแบบผสมผสานเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ ด้วยเทคนิควิจัยเดลฟายการวิเคราะห์องค์ประกอบ และการสนทนากลุ่ม กลุ่มผู้ให้ข้อมูลในการดำเนินการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารระดับสูง ที่ปรึกษาธุรกิจอุตสาหกรรม และผู้เชี่ยวชาญด้านธุรกิจอุตสาหกรรม เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์ แบบสอบถาม และแบบบันทึกการสนทนากลุ่ม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีวิเคราะห์เชิงเนื้อหา และการวิเคราะห์ทางสถิติ โดยใช้ค่าเฉลี่ย ค่ามัธยฐาน ค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ และสถิติวิเคราะห์องค์ประกอบ (Factor Analysis) ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบการจัดการองค์กรสำหรับธุรกิจอุตสาหกรรมไทยในยุคเศรษฐกิจพลิกผัน มีองค์ประกอบหลัก 4 ด้าน ได้แก่ ด้านลักษณะองค์กร มี 5 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ 1) ทิศทางและวิสัยทัศน์ 2) กลยุทธ์องค์กร 3) โครงสร้างและวัฒนธรรม 4) การสร้างนวัตกรรม และ 5) การสร้างเครือข่าย ด้านกระบวนการทำงานที่มีระบบการทำงานที่แม่นยำ ด้านการจัดการทรัพยากรมนุษย์มี 2 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ 1) การบริหารและพัฒนาทรัพยากรบุคคล และ 2) การสร้างคนเก่ง ด้านผู้นำองค์กรมี 4 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ 1) การนำแบบสร้างการเปลี่ยนแปลง 2) การนำแบบร่วมมือร่วมใจ 3) การนำแบบกล้าหาญและสร้างสรรค์ และ 4) การนำแบบยืดหยุ่นและรวดเร็ว คู่มือการจัดการองค์กรสำหรับธุรกิจอุตสาหกรรมไทยในยุคเศรษฐกิจพลิกผันแบ่งออกเป็น ส่วนที่ 1 สาระสำคัญของคู่มือ และส่วนที่ 2 แนวทางการจัดการองค์กร ประกอบด้วย 4 หมวดการพัฒนา 12 หน่วยการเรียนรู้ รูปแบบได้รับความเห็นชอบด้วยมติเอกฉันท์ในการสนทนากลุ่มจากผู้ทรงคุณวุฒิ และคู่มือได้รับการประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญในการสนับสนุนการเจริญเติบโตของธุรกิจในยุคเศรษฐกิจพลิกผัน

The purposes of this research were: 1) to study the essential components of an organization management model for Thai Industrial Business Organization in the Age of Disruptive Economy; 2) to develop the organization management model for Thai Industrial Business Organization in the Age of Disruptive Economy; and 3) to construct a guideline manual for application to Thai Industrial Business Organization in the Age of Disruptive Economy. The research was a mixed method of qualitative and quantitative approach using Delphi technique, factor analysis, and focus group discussion. The participants were business executives, business consultants and the experts & specialists in Thai Industrial Business Organizations. The research tools were interview questions, questionnaire and record forms. The data were analyzed by using content analysis and the statistic for mean, median, interquartile and factor analysis. The results revealed that the model development of organization management comprised 4 essential dimensions with 12 components. The first dimension was Organizational Attribute consisted of 5 components: 1) Vision & Direction; 2) Strategy; 3) Structure & Culture; 4) Building Innovation; and 5) Networking. The second was working process consisted of Systemic Accuracy. The third was Human Capital Management consisted of 2 components: 1) Human Resources Development and 2) Talent Management. The fourth dimension was Organizational Leaders consisted of 4 components: 1) Transformational Leadership; 2) Collaborative Leadership; 3) Courageous & Creative Leadership; and 4) Agile Leadership. The manual composed of 2 parts which Part 1 identified the manual key points and Part 2 identified the development guidelines with 4 development modules and 12 learning units. The model was approved with consensus agreement by the experts for the appropriateness in application. The manual was further evaluated for supporting the growth of business in the age of disruptive economy.


Keywords



Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2019.11.002

ISSN: 2465-4698