Page Header

Influence of Injection Timing on Performance, Combustion and Emission Characteristics from Diesel Engine Fueled with Diesel-plastic Pyrolysis Oil Blends

Anucha Krutthaphan, Wantana Chaowasin, Kampanart Theinnoi, Chonlakarn Wongkhorsub

Abstract


งานวิจัยนี้เพื่อศึกษาอิทธิพลขององศาการฉีดของน้ำมันเชื้อเพลิงที่เหมาะสมสำหรับเครื่องยนต์ดีเซลที่ใช้น้ำมันไพโรไลซิสจากพลาสติกเป็นเชื้อเพลิง น้ำมันไพโรไลซิสถูกกลั่นในกรบวนการโดยไม่ผ่านการปรับแต่งคุณภาพ อัตราส่วนน้ำมันดีเซล (B7) ผสมกับน้ำมันไพโรไลซิสที่ 50:50, 60:40, 70:30, 80:20 และ 90:10 โดยนำมาทดสอบความเร็วรอบ 1,500 รอบต่อนาที และภาระงานของเครื่องยนต์ 50% คงที่ โดยทำการปรับเปลี่ยนองศาการฉีดน้ำมันเชื้อเพลิงที่ -15.5, -16.5 และ -17.5 องศาเพลาข้อเหวี่ยง (Crank Angle Degree, CAD) เพื่อหาสภาวะที่เหมาะสมของเครื่องยนต์ โดยงานวิจัยพบว่า เมื่ออัตราส่วนผสมน้ำมันไพโรไลซิสในน้ำมันเชื้อเพลิงดีเซลที่สูงขึ้นสำหรับเครื่องยนต์ที่ไม่ได้ปรับแต่ง ส่งผลให้เกิดความล่าช้าในการฉีดของน้ำมันผสม ดังนั้นการปรับตั้งการฉีดน้ำมันเชื้อเพลิงที่ -16.5 องศาเพลาข้อเหวี่ยง (CAD) ช่วยปรับปรุงการเผาไหม้ของเชื้อเพลิงผสมน้ำมันไพโรไลซิสให้ดีขึ้น โดยที่อัตราส่วนผสมของน้ำมันไพโรไลซิสผสมดีเซลที่ 60:40 เป็นอัตราส่วนเหมาะสมที่สุด โดยพิจาณาจากประสิทธิภาพการเผาไหม้สูงขึ้น และมีอัตราความสิ้นเปลืองน้ำมันเชื้อเพลิงจำเพาะที่ดีที่สุด โดยการปลดปล่อยมลพิษที่ลดลง ดังนั้นการปรับแต่งองศาการฉีดน้ำมันเชื้อเพลิงสำหรับน้ำมันไพโรไลซิสที่มีอัตราส่วนผสมจึงมีความจำเป็นเพื่อให้เครื่องยนต์มีประสิทธิภาพสูงสุด

The objective of this research is to study the influence of the injection timing of plastic pyrolysis oil fuel blended with diesel-B7 that is suitable for diesel engine. The plastic pyrolysis oil was processes by a commercial plant oil without any fuel additive. The experiment fuels were the blend of diesel-B7 and pyrolysis oil at the ratio of 50 : 50, 60 : 40, 70 : 30, 80 : 20 and 90 : 10. The research condition were operated by a single cylinder diesel engine, at 50% load of the maximum workload, engine speed at 1,500 rpm. In addition, the injection timing were varied at –15.5, –16.5 and –17.5 Crank Angle Degree (CAD) in order to obtain the optimum injection timing for blended fuel. The result showed that the ratio of pyrolysis oil effects the ignition delay. Therefore, the adjustment of injection timing at –16.5 CAD enhances the combustion performance. The 60 : 40 fuel blended is the most suitable blended ratio for the engine performance by considering the combustion performance and the Brake specific fuel consumption; the emission is also reduced. Consequently, the injection timing adjustment is necessary to obtain best engine performance.


Keywords



Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2021.11.002

ISSN: 2465-4698