Page Header

การคัดเลือกผู้ส่งมอบผลิตภัณฑ์เหล็กโดยใช้กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์ กรณีศึกษาบริษัทจำหน่ายเหล็ก
The Selection of Steel Product Suppliers Using Analytic Hierarchy Process: A Case Study of Steel Company

Peerapop Jomtong, Noppakun Sangkhiew, Hatsakorn Rodsrisamut, Choosak Pornsing

Abstract


งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเกณฑ์การตัดสินใจที่เกี่ยวกับการคัดเลือกผู้ส่งมอบผลิตภัณฑ์เหล็ก ด้วยกระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์ โดยเกณฑ์ที่ใช้ในการศึกษามี 5 เกณฑ์ คือ ราคา เงื่อนไขการชำระเงิน ระยะเวลาส่งมอบสินค้า การบริการ และคุณภาพ จากนั้นจึงใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ซึ่งแบบสอบถามได้รับการออกแบบ ได้ทำการตรวจสอบคุณภาพโดยวิธีการหาค่าดัชนีความสอดคล้องของวัตถุประสงค์ก่อนนำไปใช้งาน โดยผู้เชี่ยวชาญจะเป็นผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับการตัดสินใจในการจัดซื้อผลิตภัณฑ์เหล็กจำนวน 6 คน ผลการวิจัยพบว่าคุณภาพมีความสำคัญมากที่สุด คิดเป็นร้อยละ 48.73 รองลงมาคือระยะเวลาการส่งมอบสินค้าคิดเป็นร้อยละ 18.86 ส่วนเกณฑ์ที่มีน้ำหนักความสำคัญน้อยที่สุดคือการบริการซึ่งมีน้ำหนักความสำคัญร้อยละ 7.72 และในด้านการคัดเลือกผู้ส่งมอบผลิตภัณฑ์เหล็กที่เหมาะสมที่สุด พบว่าผู้ส่งมอบ A มีน้ำหนักความสำคัญมากที่สุดคิดเป็นร้อยละ 43.63 รองลงมาคือผู้ส่งมอบ C มีน้ำหนักความสำคัญคิดเป็นร้อยละ 36.07 และผู้ส่งมอบ B มีน้ำหนักความสำคัญคิดเป็นร้อยละ 20.30 ตามลำดับ

The objective of this research is to study the decision criteria regarding the selection of steel product suppliers with Analytic Hierarchy Process (AHP). The criteria used in the study are 5 criteria including price, payment terms, delivery time, service and quality. Then a developed questionnaire was used for data collection. Prior to use, the questionnaire had been checked for quality by determining the objective consistency index. Six experts were involved in the decision-making process to purchase steel products. The results show that the most important aspect for selection was the product quality, accounting for 48.73%, followed by the delivery time, accounting for 18.86%. The least important criterion for judging was service, with the important weight of 7.72%. With regard to decision making in the selection of the most suitable supplier of steel products, Supplier A was found to obtain the most important criteria weight, accounting for 43.63%, followed by Supplier C and B, whose important weights represent 36.07%, and 20.30% respectively.


Keywords



Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2021.05.003

ISSN: 2465-4698