Page Header

การพัฒนาอุปกรณ์เคลื่อนย้ายวัสดุในโรงงานผลิตสีแห่งหนึ่งตามหลักคาราคุริไคเซ็น
Development of Material Handling Equipment in a Paint Factory with Karakuri Kaizen

Pichawadee Kittipanya-ngam, Pichaya Puangphan, Phisamai Chaiyasit, Vis Ochitpong, Kittiwat Sirikasemsuk

Abstract


จากการศึกษาสภาพปัจจุบันของโรงงานกรณีศึกษาซึ่งเป็นโรงงานผลิตสีพบว่า มีการเคลื่อนย้ายวัสดุที่สำคัญจำนวน 7 จุดในกระบวนการผลิตสี ซึ่งการเคลื่อนย้ายวัสดุจัดเป็นกิจกรรมที่ไม่เพิ่มมูลค่าแก่ผลิตภัณฑ์แต่จำเป็น งานวิจัยฉบับนี้ได้ออกแบบอุปกรณ์เคลื่อนย้ายวัสดุในแนวดิ่งโดยการใช้หลักการคาราคุริไคเซ็น (Karakuri Kaizen) และเสนอแนวคิดจุดที่ต้องระมัดระวังในการออกแบบดังกล่าว หลักการคาราคุริไคเซ็นเป็นการใช้กลไกพื้นฐานมาสร้างกลไกการเคลื่อนที่กึ่งอัตโนมัติอย่างง่าย และประหยัดพลังงาน ในงานวิจัยนี้ปัญหาที่สำคัญที่สุดจะถูกเลือกมา และถูกแก้ปัญหาด้วยการออกแบบอุปกรณ์ขนถ่ายวัสดุขึ้นมาโดยต้องรับวัสดุจากชั้น 2 ลงมายังชั้น 1 และกลับขึ้นไปรอรับวัสดุที่ชั้น 2 อีกครั้ง มีการออกแบบอุปกรณ์ขึ้นมา 2 แบบ เปรียบเทียบข้อดีข้อเสีย และต้นทุน จากนั้นสร้าง และทดสอบอุปกรณ์เคลื่อนย้าย สรุปว่ามีระยะทางในการเคลื่อนย้ายลดลง ร้อยละ 77.6 และใช้เวลาในการเคลื่อนย้ายลดลง ร้อยละ 89.47

From the current condition of a case study of paint factory, there are the seven materials handling points in the paint process. Generally, the material handling activity is a Non-value-added (NVA) activity but necessary. The objective of this paper is to design the vertical material handling equipment by means of the Karakuri Kaizen principle and to propose points of caution in such design. The karakuri-kaizen principle is the use of basic mechanisms to create a simple and energy-saving semi-automatic movement mechanism. In this research, the most important problem is picked up and solved by designing the material handling equipment that has to take the material from the 2nd floor down to the 1st floor and then go back up to wait for the material on the 2nd floor again. The two models are designed. The advantages, weaknesses, and costs of the two models were compared to select only one suitable model. After that, we create and test the materials handling equipment. Finally, the distance is reduced by 77.60% while the time is reduced by 89.47%.


Keywords



Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2022.10.011

ISSN: 2985-2145