Page Header

อิทธิพลของสภาพแวดล้อมในการทางานและความพึงพอใจในงานที่มีต่อความผูกพันต่อองค์การของพนักงานโรงแรมใน จังหวัดนครพนม
The Influence of Working Environment and Job Satisfaction on Organizational Commitment of Hotel Employees in Nakhon Phanom Province

Laddaporn Kunkaew, Pattama Suriyakul Na Ayudhya, Tanin Tirasawasdichai

Abstract


งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของสภาพแวดล้อมในการทางานและความพึงพอใจในงานที่มีต่อความผูกพันต่อองค์การของพนักงานโรงแรมในจังหวัดนครพนม กลุ่มตัวอย่าง คือ พนักงานโรงแรมในจังหวัดนครพนม จานวน 450 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามแบบประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ประกอบด้วย การวิเคราะห์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ ผลการวิจัย พบว่า ความพึงพอใจในงานส่งผลต่อความผูกพันต่อองค์การของพนักงานโรงแรม ในจังหวัดนครพนม อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยมาตรฐานที่ 0.664 สภาพแวดล้อมในการทางานด้านความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชาในที่ทางานมีอิทธิพลต่อความพึงพอใจในงานมากที่สุด โดยมีค่าสัมประสิทธิ์มาตรฐานที่ 0.338 ความพึงพอใจในงานด้านความพึงพอใจต่อระบบการทางานมีอิทธิพลต่อความผูกพันต่อองค์การมากที่สุด โดยมีค่าสัมประสิทธิ์มาตรฐานที่ 0.249 สภาพแวดล้อมในการทางานด้านความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชาในที่ทางานมีอิทธิพลต่อความผูกพันต่อองค์การมากที่สุด โดยมีค่าสัมประสิทธิ์มาตรฐานที่ 0.239 ที่ระดับนัยสาคัญทางสถิติที่ 0.05 ทาให้องค์การต้องให้ความสาคัญกับปัจจัยดังกล่าวเพื่อสร้างความผูกพันต่อองค์การของพนักงานในระยะยาวต่อไป

The purpose of this research was to investigate the influence of working environment and job satisfaction on organizational commitment of hotel employees in Nakhon Phanom Province. The sample consisted of 450 hotel employees in Nakhon Phanom Province. The tools for data collection were 5-point Likert scale questionnaires. The statistics used in data analysis were descriptive statistics consisting of frequency, percentage, mean, standard deviation; and inferential statistics consisting of the Pearson product-moment correlation and multiple regression analysis. The research results found that job satisfaction positively and significantly influenced organizational commitment of the sample respondents (p<.05) with standardized coefficient of 0.664. Working environment, specifically employee relationship with their supervisors indicated the greatest influence on job satisfaction, with standardized coefficient of 0.338. Job satisfaction associated with working system preferences showed the greatest influence on organizational commitment, with standardized coefficient of 0.249. Working environment, i.e. relationship employees have with their supervisors affected the organizational commitment with standardized coefficient of 0.239 (p<.05). It is important for the organization to focus on such antecedent factors in order to enhance organizational commitment of employees in the long run.


Keywords



[1] ส านักงานสถิติจังหวัดนครพนม. (2563). ข้อมูลโรงแรมในจังหวัดนครพนม. สำนักงานสถิติแห่งชาติ. http://www.nso.go.th/sites/2014/Pages/home.aspx24
[2] Chandrasekar, K. (2011). Workplace Environment and Its Impact on Organizational Performance in Public Sector Organizational. International Journal of Enterprise Computing and Business Systems, 1(1), http://www.ijecbs.com/January2011/N4Jan2011.pdf
[3] Gilmer, B. V. Haller. (1971). Industrial and Organizational Psychology. McGraw-Hill.
[4] Allen, N.J., & J.P Meyer. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18.
[5] Hair, J., W.Black., & B. Babin. (2010). Multivariate data analysis: A Global Perspective. (7th ed.). Pearson Education.
[6] สลักจิต ตันติบุญทวีวัฒน์ และ คัคนางค์ มณีศร. (2556). อิทธิพลของความเป็นส่วนหนึ่งในงาน ความพึงพอใจในงานและความผูกพันกับองค์การ ต่อความตั้งใจลาออก. วารสารวิชาการ Veridian E-Journal, 6(3), 699-717.
[7] Ahmad, A.T. & S. Taghrid. (2015). The Mediating Role of Job Characteristics in the Relationship between Organizational Commitment and Job Satisfaction. International Journal of Business and Management, 10(9), 215-222.
[8] Zainudin, M.L. F.H, Hasan. & A.K, Othman. (2019). Halal brand personality and brand loyalty among millennial modest fashion consumers in Malaysia. Journal of Islamic Marketing, 11(6), 985-994.

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.bid.2021.02.002

Refbacks

  • There are currently no refbacks.