Page Header

การถอดบทเรียนกลยุทธ์การขับเคลื่อนธุรกิจของอุตสาหกรรมการบินในประเทศไทย ในยุควิกฤติเศรษฐกิจ: กรณีศึกษา บริษัทการบินไทย จำกัด (มหาชน)

Teejuta Prasatkeaw

Abstract


การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อนำเสนอแนวคิดเชิงกลยุทธ์การขับเคลื่อนทางธุรกิจของอุตสาหกรรมการบินในประเทศไทย ผ่านกรณีศึกษาและบริบทในการดำเนินธุรกิจของ บริษัท การบินไทย จำกัด (มหาชน) ใช้วิธีการศึกษาเชิงคุณภาพ โดยรวบรวมข้อมูลปฐมภูมิจากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิและข้อมูลทุติยภูมิ ผ่านการศึกษาเอกสาร ตำรา และงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ผลการวิจัย พบว่า จากสภาวะการเปลี่ยนแปลงทางธุรกิจและสภาวะวิกฤติเศรษฐกิจที่รุนแรงในตลาดธุรกิจอุตสาหกรรมการบิน บริษัทการบินไทย จำกัด (มหาชน) ได้นำแนวคิดการขับเคลื่อนธุรกิจเชิงกลยุทธ์การเติบโต (Growth Strategy) แบบผสมผสาน การเติบโตแบบหนาแน่นหรือเข้มข้น (Intensive Growth Strategy) และกลยุทธ์การเติบโตที่มุ่งการกระจายธุรกิจ (Diversification Growth Strategy) ซึ่งประกอบด้วย การเจาะตลาด (Market Penetration) การพัฒนาผลิตภัณฑ์ (Product Development)การพัฒนาตลาด (Market Development) และ การกระจายธุรกิจ (Diversification) เป็นแนวทางเชิงกลยุทธ์ในการแสวงหาโอกาสของธุรกิจให้มีรายได้และผลกำไรที่เพิ่มมากยิ่งขึ้นจากผลิตภัณฑ์และบริการปัจจุบัน หรือสร้างสรรค์ผลิตภัณฑ์หรือบริการใหม่ที่เกี่ยวข้อง รวมทั้งการนำสิ่งที่องค์กรมีอยู่แล้วมาประยุกต์ใช้กับตลาดให้เกิดประโยชน์สูงสุด เพื่อสร้างผลกำไรและการอยู่รอดของธุรกิจ ซึ่งอาจใช้เป็นแนวทางเพื่อการขยายตัวในอนาคตได้อย่างต่อเนื่อง

The purpose of this study aimed to present the lesson learned from the strategic business driven concept of aviation industry in Thailand through a case study of Thai Airways International Public Company Limited. This study applied a qualitative approach. The primary data were from interviewing the experts and the secondary data were from documentation. The data were analyzed by content analysis. The results found that Thai Airways International Public Company Limited applied a mixed strategic growth concept for business driven of Intensive Growth Strategy and Diversification Strategy which comprised 4 essential components. First, Market Penetration. Second, Product Development. Third, Market Development, and fourth, Diversification. Based on the research findings, the mixed strategic growth concept can widen the business opportunity driven to level up revenues and profits by the company existing products and services, or creating new products and services relevant to the company business. In utilizing all the accesses owned by the company into the market, the company can gain more profit advantage and sustainability, which can also be applied as a business driven strategy in the future.

 


Keywords



[1] Soraphetphisai, Wibhada. (2003). Behavior and Attitude of International Passengers Toward Ground Services of Thai Airways International. [Unpublished doctoral dissertation]. Srinakharinwirot University.

[2] The Civil Aviation Authority of Thailand. (2019). Report of Aviation Industry 2019. Bangkok: Aviation Industry Promotion.

[3] Civil Aviation Training Center. (2016). Annual Report 2016. http://www.catc.or.th/2015/attachments/article/ANNUAL REPORT_2016.pdf

[4] Aviation Business Research and Development Bureau. (2019). Summary Report of Aviation Industry 2019. https://www.caat.or.th/wp-content/uploads/2020/06/รายงานสภาวะอุตสาหกรรมการบินของประเทศไทย-พ.ศ.-2562.pdf

[5] Thai Airways International. (2020). [Online]. Company Profile. https://www.thaiairways.com/th_TH/about_thai/company_profile/index.page?

[6] Jongsuk, Sasikan. (2011). Marketing and Strategic Management for Competitive Advantage of Computer and Peripheral Device Dealer: A Case Study of Synnex Public Company Limited. [Unpublished doctoral dissertation]. University of the Thai Chamber of Commerce.

[7] Ansoff, H. Igor (1987). Corporate Strategy, Penguin business series.

[8] Ecobici, Mihaela, and Loredana, (2018). “The Use of Ansoff Matrix in The Field of Business”, The Journal of University of Târgu Jiu, (2).

[9] Pudvijit, Juthamas. (2016). Market Penetration Strategies that Influence to Working-Ages Population (Both Men and Women) Decision to Purchase a Nearby BTS Condominium in Bangkok. [Unpublished doctoral dissertation]. Bangkok University.

[10] Thai Airways International. (2020). Binrubpronmongkolbonfah. https://www.thaiairways.com/th_TH /book/offers/royal_orchid_holidays/magical-flying.page

[11] Thai Airways International. (2020). We Miss You. https://www.thaiairways.com/th_TH/Flight_Simulator/tfta-wemissyou-course.page

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.bid.2021.03.017

Refbacks

  • There are currently no refbacks.