Page Header

ความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถเฉพาะตนและการสนับสนุนขององค์กรกับการถ่ายโยงความรู้เพื่อพัฒนาการทำงานของพนักงาน

Anakphan Inthong, Thanyathorn Waipanya, Nirand Ruengphinyophan

Abstract


การศึกษาเรื่องความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถเฉพาะตนและการสนับสนุนขององค์กรกับการถ่ายโยงความรู้เพื่อพัฒนาการทำงานของพนักงานธนาคาร มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยด้านรับรู้ความสามารถในงานของพนักงานการสนับสนุนขององค์กรและการถ่ายโยงความรู้เพื่อการพัฒนาการทำงานของพนักงาน จำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล 2) ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านรับรู้ความสามารถในงานและการสนับสนุนขององค์กรกับการถ่ายโยงความรู้เพื่อการพัฒนาการทำงานของพนักงาน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ พนักงาน ธนาคารกรุงไทย สำนักงานใหญ่ เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าสถิติด้วยค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test ค่า f-test (One-Way Analysis of Variance) และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการศึกษา พบว่า ในด้านรับรู้ความสามารถในงานในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ได้แก่ 1) ความสามารถในการใช้ระบบคอมพิวเตอร์ 2) ความเชื่อมั่นในการแสวงหาความรู้ในองค์กร และ 3) การรับรู้ความสามารถเฉพาะตน ในด้านการสนับสนุนขององค์กรในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เรียงตามลำดับ ได้แก่ 1) ด้านความสัมพันธ์ในองค์กร 2) ด้านการจัดการระบบเทคโนโลยีเพื่อการถ่ายโยงความรู้ และ 3) ด้านรูปแบบการส่งเสริมการเรียนรู้ และในด้านการถ่ายโยงความรู้เพื่อพัฒนาการทำงานในภาพรวมอยู่ในระดับมาก 3 ลำดับแรก ได้แก่ 1) ความรู้และข้อมูลในระบบจัดการความรู้ทำให้ได้พัฒนาประสิทธิภาพการทำงานมากยิ่งขึ้น 2) สามารถรับรู้ข่าวสารที่สำคัญเกี่ยวกับองค์กร 3) การใช้งานระบบจัดการความรู้ทำให้สามารถทำงานได้ถูกต้องแม่นยำและรวดเร็วขึ้น ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างการรับรู้ความสามารถในงาน และการสนับสนุนขององค์กรกับการถ่ายโยงความรู้ เพื่อการพัฒนาการทำงานของพนักงาน พบว่า มีความสัมพันธ์กับการถ่ายโยงความรู้เพื่อการพัฒนาการทำงานของพนักงานอยู่ในระดับปานกลาง และระดับสูงในทิศทางเดียวกัน ตามลำดับ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05

The objectives of this research were to study 1) employees’ perceived self-efficacy in working, organizational support and knowledge transferred to improve employees’ work, 2) the relationship between perceived self-efficacy, organizational support and knowledge transferred to improve employees’ work. The participants were employees working at Krung Thai Bank PCL., head quarter. The research tool was a questionnaire. The data were analyzed by statistics of frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, f-test and Pearson Product Moment Correlation Coefficient. The results revealed that Employees’ perceived self-efficacy in working was at a high level, arranged as follows: 1) able to use computer, 2) confidence in searching organization, 3) perceived self-ability. Organizational support was at a high level, arranged as follows: 1) organizational relationship, 2) management of the technology system for knowledge transferring, 3) model enhancing the learning. The Knowledge transferred to improve employees’ work was at a high level, arranged as follows: 1) knowledge and information in the knowledge management system enable to improve work performance, 2) enable to receive important organizational information, 3) able to work accurately and fast by using knowledge management system. The result found that the relationship between perceived self-efficacy, organizational support and knowledge transferred to improve employees’ work were related at an average level and at a high level, respectively, in the same direction with statistical significance at the 0.05 level.


Keywords



[1] Joshi, K., & Knowledge, S. (2007). Transfer within Information Systems Development Teams: Examining the Role of Knowledge Source Attributes. Decision Support Systems, 43, 322–335.

[2] Haslell, R. E. (2001). Transfer of Learning: Cognition, Instruction and Reasoning. UK.: Academic Press.

[3] Krung Thai Bank. (2014, 11 September). Krung Thai Bank Public Company Limited. www.intranet.ktb (in Thai).

[4] Lmarinen, J., Tuomi, K., & Seiitsamo, J. (2005). New Dimension of Work Ability. International Congress Series, 1280. 3-7.

[5] Bandura, A., Freeman, W.H., Lightsey, R. (1999). A Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: WH. Freeman and Company.

[6] Teerapisakkul, S. (2011). Factors Leading to the Use of Knowledge Management Systems: A Case Study of Software Development Organizations. [Unpublished master’s thesis]. Thammasat University. (in Thai).

[7] Mcshane, S.L., & Von, G. Marry MA. (2003). Organization Behavior: Emerging Realities for the Workplace Revolution (2nd ed.). McGraw-Hill Inc.

[8] Berry, J.M. (1987). A Self-Efficacy Model of Memory Performance. American Psychological Association Meetings. New York.

[9] Iamsupasit, S. (2007). Behavior Modification Theory and Techniques (10th ed.). Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai).

[10] Perkins, D.N., & Solomon, G. (1988). Teaching for Transfer. Educational Leadership.

[11] Haslell, Robert E. (2001). Transfer of learning: Cognition, instruction and Reasoning. UK: Academic Press.

[12] Pengthieng, W. (2010). Factors Affecting Knowledge Management Process of Master’s Degree Students, Special Program, Faculty of Management Science. [Unpublished master’s thesis]. Naresuan University. (in Thai).

[13] Duangchampa, W. (2011). Factors of Participatory Management Affecting Knowledge Management in Private Educational Institutions in Chachoengsao. [Unpublished master’s thesis]. Rajabhat Rajanagarindra University. (in Thai).

[14] Royal Academy. (1987). Royal Institute Dictionary 1982. (7thed.). Bangkok: Royal Institute. (in Thai).

[15] Thaposot, S. (2013). Perceived Organizational Support Affecting Job Performance of Employees in Banking Business. [Unpublished master’s thesis]. Rajamangala University of Technology Thanyaburi. (in Thai)

[16] Tierney, P., & Farmer S.M. (2002). Creative Self-Efficacy: Its Potential Antecedents and Relationship to Creative Performance. The Academy of Management Journey. 45(6), 1137-1148.

[17] Wirojcharoenwong, W., Rattanasiriwongwut, M., & Tiantong, M. (2013). The Relationship between Personal SurroundingsandSelf-Efficacy When Using a Computer. Journal of Science and Technology, 21(6), 565-577. (in Thai).

[18] Woowongse, T. (2009). Knowledge System Motivation Factors : Case Study Advanced Info Service Public Company Limited. Thammasat University. (in Thai).

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.bid.2023.04.006

Refbacks

  • There are currently no refbacks.