Page Header

ความสัมพันธ์ระหว่างเจตคติต่องาน คุณลักษณะทางอารมณ์และคุณภาพการสื่อสาร: กรณีศึกษา บริษัท พรีบิลท์ จำกัด (มหาชน)

Boonyaras Kunthongsiwat, Patchaya Tanthaphat

Abstract


การศึกษาเรื่องความสัมพันธ์ระหว่างเจตคติต่องาน คุณลักษณะทางอารมณ์และคุณภาพการสื่อสาร: กรณีศึกษา บริษัท พรีบิลท์ จำกัด (มหาชน) มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านเจตคติต่องาน ปัจจัยคุณลักษณะทางอารมณ์ และความสัมพันธ์ระหว่างเจตคติต่องาน คุณลักษณะทางอารมณ์กับคุณภาพการสื่อสาร กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ พนักงาน บริษัท พรีบิลท์ จำกัด (มหาชน) เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เครื่องที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าสถิติ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test F-test และค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson Product–Moment Correlation Coefficient) ผลการศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล พบว่า พนักงานส่วนใหญ่ เป็นเพศชายมากกว่าเพศหญิง อายุอยู่ระหว่าง 31–40 ปี การศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี ประสบการณ์ 1–3 ปี ผลการศึกษา พบว่า พนักงานมีเจตคติต่องานในภาพรวมอยู่ในระดับมาก คุณลักษณะทางอารมณ์อยู่ในระดับปานกลาง และด้านคุณภาพการสื่อสารภายในองค์กรอยู่ในระดับปานกลาง ตามลำดับ และพบว่า ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านเจตคติต่องาน คุณลักษณะทางอารมณ์ และคุณภาพการสื่อสาร มีความสัมพันธ์กันในระดับปานกลาง ที่ระดับนัยสำคัญที่ 0.05

The study on the relationship between work attitudes, emotional characteristics and quality of communication factors: A Case Study of Pre-Built Public Company Limited: aimed to study: 1) the factors of attitude towards work, emotional characteristics and quality of communication, 2) the relationship between attitude towards work, emotional characteristics and quality of communication. A Case Study: Pre-Built Public Company Limited. The study was a quantitative research. The research tool was a questionnaire. The data were analyzed by statistics of frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test and Pearson Product Moment Correlation Coefficient. The results revealed that the respondents were mostly males, aged between 31–40 years old, and an education level below bachelor's degree, with 1–3 years of experience. The results found that the overall level of attitude towards work was at a high level, the emotional characteristics and the quality of communication were at the average levels. The study found that the attitudes towards work, the emotional characteristics and the quality of communication were related at the significant level of 0.05


Keywords



[1] Malithong, K. (2005). Technology and Communication for Education. Bangkok: Arun Printing House. (in Thai).

[2] Pattanapongsa, N. (1999). Strategic Communication Campaign for Changing Human Behavior Focusing on Group Specifics. Chiang Mai : Green fence publishing house. (in Thai).

[3] Kaewpradit, E. (2002). Educational Technology: Educational Principles and Concepts into Practice. Songkhla: Thaksin University. (in Thai).

[4] Thiyao, S. (1995). Communication in The Organization (3rded.). Bangkok: Thammasat University. (in Thai).

[5] Sikkhabundit, S. (1997). Writing for Communication. Bangkok: Duangkamol Publishing House. (in Thai).

[6] Meechat, W. (2005). Public Organization Management Behavior. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai).

[7] Pholmanee, T., & Likhitwattanaset, R. (2001). The Preparation of The Quality Management System According to The International Standard ISO 9001, Operational Edition. Bangkok: Window to the World Publishing. (in Thai).

[8] Prakobphol, R. (1997). Elements of Communication and The Process of Communication. Teaching Documents for The Main Courses and Communication Theory (13thed.). Nonthaburi: Sukhothai Thammathirat University. (in Thai).

[9] Kaewchampa, O. (2004). Thai Language for Business Communication. Bangkok: Odeon Store. (in Thai).

[10] Poompak, C. (1973). Psychology of Instruction. Bangkok: Thai Wattana Panich. (in Thai).

[11] Suwanachat, T. (n.d.). Social Development, Boundaries and Concepts. 2520. http;//socialscience.igetweb.com/index.php?mo=3&art=59345 (in Thai).

[12] Chiangkul, W. (2009). Psychology of Intelligence and Creativity. Bangkok: Sai Than. (in Thai).

[13] Baron, R. A. (1987). Interviewer’s Moods and Reaction to Job Applicants: The Influence of Affective States on Applied Social Judgments. Journal of Applied Social Psychology, 17, 911–926.

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.bid.2023.04.007

Refbacks

  • There are currently no refbacks.