Page Header

รูปแบบการส่งเสริมธุรกิจเพื่อสังคมของสถานประกอบการไทยในบริบทสากล
Forms of Thai Businesses Corporate Social Responsibility In The Global Context

ลือชัย วงษ์ทอง

Abstract


การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการส่งเสริมธุรกิจเพื่อสังคมของสถานประกอบการไทยในบริบทสากล เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ข้อมูลสำคัญคือ ผู้ประกอบการ และพนักงานในประเทศไทย และสหพันธรัฐเยอรมันขององค์กรธุรกิจเพื่อสังคมที่ดำเนินงานด้านการส่งเสริมความรับผิดชอบต่อสังคม และดำเนินการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหาผลการวิจัยพบว่า องค์กรธุรกิจไทยขาดการป้องกันและแก้ไขปัญหาความรุนแรงในเด็ก สตรี และครอบครัว เนื่องจากองค์กรธุรกิจเพื่อสังคมในประเทศไทยส่วนใหญ่เน้นการตลาดเพื่อเอาใจผู้บริโภค จึงมุ่งสร้างภาพลักษณ์ที่ดีให้กับองค์กร ซึ่งต่างไปจากสมาคมผู้ประกอบการธุรกิจไทยในต่างประเทศ โดยเฉพาะสหพันธ์รัฐเยอรมันนี พบว่า มีการมุ่งเน้นการป้องกันและแก้ไขปัญหาความรุนแรงในเด็ก สตรี ปัญหาเด็กสองวัฒนธรรมและครอบครัว การสร้างบุญกุศลด้วยงานจิตอาสา รวมทั้งพบว่า แนวทางความร่วมมือที่ดีด้านการส่งเสริมความรับผิดชอบต่อสังคมแบบพหุภาคีในการดำเนินงานความรับผิดชอบต่อสังคมทั้งในประเทศและในบริบทสากลให้ประสบความสำเร็จได้อย่างแท้จริงนั้นควรตั้งอยู่บนพื้นฐานคุณธรรมและจริยธรรมทั้งในระดับปัจเจกบุคคลและองค์กร ในมิติของความโปร่งใส ซื่อสัตย์สุจริต ไม่เอารัดเอาเปรียบต่อสังคมและผู้บริโภค ไม่มุ่งเน้นการสร้างกำไรและภาพลักษณ์องค์กรจนลดทอนคุณค่าศักดิ์ศรีความเป็นมนุษย์ ดังนั้นจึงจำเป็นต้องมีแนวทางการดำเนินงานตามมาตรฐานสากลทั้งในประเทศและระหว่างประเทศ เพื่อให้เป็นที่รู้จักและยอมรับจากผู้บริโภคและสังคมในวงกว้าง

คำสำคัญ :  รูปแบบการส่งเสริมธุรกิจเพื่อสังคม  ประเทศไทย  บริบทสากล

The objectives of this research are to study the forms of Thai businesses corporate social responsibility in the global context. Data were collected by in-depth interview from the key informants consisting of owners and staff of socially-oriented businesses promoting CSR.  The data were analyzed by the content analysis. The research results were found that Thai business organizations still lack emphasis on protective measures against the problem of violence against children, women and the family because they usually emphasize customer service – building a business image only – which is different from Thai organizations abroad.  In the Federation of Germany in particular, it can be seen that a focus on child, woman and family protection is taken seriously, with its basis in voluntary and charity work, for example, free training for Thai victims of family violence, donations of money and goods to Thai temples which are handed on to Thais abroad to help them in cases of need. Results of an examination of cooperation promotions for multilateral CSR showed that for true success of CSR operations both within Thailand and abroad, it must be founded on both a personal and organizational ethical and moral basis, such as transparency, honesty, integrity towards consumers, and not emphasizing profit and image at the expense of human dignity.  It is therefore necessary to operate using standard, global guidelines both domestically and internationally to be accepted and recognized by more consumers and wider society.

Keywords :  forms of corporate social responsibility, Thailand, the Global Context



Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.