Page Header

Factors Affecting Successful Management of the Undergraduate Dual Education System Executed through Collaboration between Vocational Education Institutions and Industrial Business Enterprises

Kanokrath Phongphothakul, Sathanee Kaewsueb

Abstract


งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการดำเนินงาน และปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการบริหารการศึกษาระบบทวิภาคีระดับปริญญาตรีของสถาบันการอาชีวศึกษาร่วมกับสถานประกอบการธุรกิจอุตสาหกรรม ผลการวิจัย พบว่า สภาพการดำเนินงานในปัจจุบันโดยรวม ให้ความสำคัญกับปัจจัยทางการบริหารทั้ง 5 ด้านอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยด้านที่มีค่าคะแนนเฉลี่ยมากที่สุดได้แก่ ด้านการควบคุมการทำงาน ส่วนปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการจัดการศึกษาระบบทวิภาคีระดับปริญญาตรีของสถาบันการอาชีวศึกษาร่วมกับสถานประกอบการธุรกิจอุตสาหกรรม พบว่า มีจำนวน 11 ปัจจัย ได้แก่ 1) การติดตามและประเมินคุณภาพของผู้ที่สำเร็จการศึกษา ในระบบทวิภาคี 2) ความพร้อมด้านทรัพยากรของสถานศึกษาและสถานประกอบการในการจัดการระบบทวิภาคี 3) ความคล่องตัวในการดำเนินการเสนอหลักสูตรทวิภาคีเพื่อขออนุมัติ 4) การมีหน่วยงานทวิภาคี ที่เป็นองค์กรอิสระโดยมีทุกภาคส่วนที่เกี่ยวข้องเป็นกรรมการทั้งภาครัฐและเอกชน 5) การพัฒนาหลักสูตรด้านวิชาชีพ ให้ทันต่อการเปลี่ยนแปลง 6) นักศึกษาได้รับการฝึกประสบการณ์อาชีพที่ตรงกับสาขาที่เรียน 7) ความชัดเจนในเรื่องนโยบายการจ่ายค่าตอบแทนให้กับนักศึกษาที่มาฝึกประสบการณ์อาชีพ 8) การประเมินเพื่อการประกันคุณภาพการจัดการศึกษาระบบทวิภาคี 9) ความรู้ ความเข้าใจในด้านกฎหมาย และกฎระเบียบต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับการบริหารจัดการศึกษาระบบทวิภาคี 10) การจัดเก็บข้อมูลสารสนเทศอย่างเป็นระบบ ทันสมัย และถูกต้อง และ11) การจัดโครงสร้างกำหนดกลุ่มงาน และผู้รับผิดชอบดำเนินงานทวิภาคีที่ชัดเจน โดยทั้ง 11 ปัจจัย สามารถทำนายความสำเร็จในการบริหารการศึกษาระบบทวิภาคี ระดับปริญญาตรีของสถาบันการอาชีวศึกษาร่วมกับสถานประกอบการธุรกิจอุตสาหกรรมได้ร้อยละ 58.1 (R2=.581)


Keywords


<p>การบริหาร; การศึกษาระบบทวิภาคี; สถาบันการอาชีวศึกษา</p>

[1] Office of the National Economic and Social Development Board, National Economic and Social Development Plan, Bangkok: Office of the National Economic and Social Development Board, 2017. (in Thai)

[2] Office of the Vocational Education Commission, Manual of quality assurance within vocational education establishments, Bangkok: Teachers Council of Ladprao , 2017. (in Thai)

[3] ffice of the Vocational Education Commission, Driving government policies, the Ministry of Education and Vocational Education Commission, Bangkok: Teachers Council of Ladprao, 2013 . (in Thai)

[4] Bilateral Vocational Education Center, "Number of students/bilateral students," Office of the vocational education commission, 2021. [Online]. Available: http:// dvec.vec.go.th/ดาวน์โหลดเอกสาร/แสดงเอกสารดาวน์โหลด/tabid/6826/ArticleId/29396/ language/th-TH/2562-25-2562.aspx. (in Thai)

[5] Ministry of Education, Educational development plan of Office of the Permanent Secretary for Education No.12, Bangkok: Ministry of Education, 2018.(in Thai)

[6] P. Supcharoen, "Trends in the administration of bilateral vocational education Trade Business Group According to the views of the school administrators Under the Office of the Vocational Education Commission And related persons in Bangkok," Deppartment of Business Study Kasetsart University, Bangkok, 2008. (in Thai)

[7] J. Ruamchomrat, "Management Model of Dual Vocational Training System in Vocational Colleges under the Office of the Vocational Education Commission," Administration for Educational Development, Kanchanaburi Rajabhat University, 2015.(in Thai)

[8] W. Napasri, "Development of Key Success Factors for Participative Co-op Education Model," Nation University, Bangkok, 2009.

[9] K. Sirijirachai, "Performance Evaluation Report of the Pilot Cooperative Education Program," Suranaree University, Bangkok, 2006. (in Thai)

[10] W. Sanhaad, "Opinions of establishments and students on organizing a co-operative education system," Department of Printing and Packaging Technology, King Mongkut's University of Technology Thonburi, Bangkok, 2008. (in Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: -