Page Header

Management Strategies of Small and Medium Enterprises to Achieve Sustainable Success

Prachnon Temritikulchai, Thanin Silpjaru

Abstract


ธุรกิจในยุคโลกาภิวัตน์กระตุ้นให้เกิดเสรีทางการค้าอย่างไร้พรหมแดน เปลี่ยนแปลงวิถีชีวิตในการอุปโภคบริโภค ไปสู่ยุคดิจิทัล ผู้ประกอบการจึงต้องเผชิญกับการแข่งขันที่นับวันจะทวีความรุนแรงมากขึ้น การวางกลยุทธ์การจัดการที่ ดีจึงเป็นส่วนสําคัญที่จะทําให้ธุรกิจประสบผลสําเร็จอย่างยั่งยืน การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การ จัดการธุรกิจอุตสาหกรรมขนาดกลางและขนาดย่อมให้ประสบความสําเร็จอย่างยั่งยืน ดําเนินการวิจัยทั้งเชิงคุณภาพ และเชิงปริมาณ สํารวจข้อมูลเชิงปริมาณจากการสัมภาษณ์ผู้ประกอบการอุตสาหกรรมขนาดกลางและขนาดย่อมที่ ประสบผลสําเร็จในการดําเนินธุรกิจ จํานวน 500 ราย ผลการวิจัย พบว่า กลยุทธ์การจัดการที่สําคัญในลําดับแรกของ แต่ละองค์ประกอบเป็นดังนี้ ด้านผู้ประกอบการ คือ มุ่งมั่นทุ่มเทและมีความรับผิดชอบ ด้านการตลาด คือ สร้างความ ประทับใจโดยมุ่งเน้นการให้ลูกค้าซื้อซ้ําและบอกต่อ ด้านการดําเนินงาน คือ บริหารงานโดยยึดหลักความโปร่งใสและ ตรวจสอบได้ และด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ คือ ปรับปรุงฐานข้อมูลให้มีความเป็นปัจจุบันเพื่อนํามาใช้ในการตัดสินใจ ได้อย่างถูกต้อง ผลการวิเคราะห์ตัวแบบจําลองสมการโครงสร้างที่ได้พัฒนาขึ้น พบว่า ผ่านเกณฑ์การประเมินมีความ สอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยมีค่า Chi-Square Probability Level เท่ากับ 0.090 ค่า Relative Chi-Square

Keywords


กลยุทธ์การจัดการธุรกิจ; ธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อม; แบบจําลองสมการโครงสร้าง

[1] World Bank Group. (2014), GLOBAL ECONOMIC PROSPECTS. [Online]. [cited November 10, 2014]. Available from: http://www.worldbank.org/content/dam/
Worldbank/GEP/GEP2014b/GEP2014b.pdf

[2] United Nation. (2018). World Economic Situation and Prospects 2018. USA: New York.

[3] The Board of Investment of Thailand. (2014). [online]. Investment Promotion Policy. [cited November 1, 2014]. Available from: http://www.boi.go.th/index.php?page=
policies_for_investment promotion. (in Thai)

[4] Ministry of Commerce. (2015). Corporate registration information 2013. [online]. [cited, November 1, 2015]. Available from: http:// dbd.go.th/download/document_file/Statisic
/2556/26 2013YEAR.pdf (in Thai)

[5] Kotler, P. and Armstrong, G. (2013). Principles of Marketing. 15" ed. Englewood : Prentice Hall.

[6] Brealey R. A. and Myers S. C. (2014) Principles of corporate finance. 7th ed. New York: McGraw Hill Companies, Inc.

[7] Bateman T. S. and Snell S. A. (2013). Management: Leading & collaborating in a competitive world. 11" ed. New York : McGraw Hill Companies, Inc.

[8] Kajalo, S., Lindblom, A. (2015). "Market orientation, entrepreneurial orientation and business performance among small retailers." International Journal of Retail & Distribution Management. Vol. 43 No.7 : 580-596.
11

[9] Callaway, K.S., and Jagani, B. S. (2015). "The impact of banks' entrepreneurial orientation on strategic control systems." American
Journal of Business. Vol.30 No.1: 49-71.

[10] Stouraitis, V., Boonchoo, P., Harun, H.M.M., and Kyritsis, M. (2017). "Entrepreneurial perceptions and bias of SME exporting opportunities for manufacturing exporters: A UK study." Journal of Small Business and Enterprise Development. Vol.24 No.4 :
906-927.

[11] Zacca, R., Dayan, M., and Ahrens, T. (2015). "Impact of network capability on small business performance." Management Decision. Vol.53 No.1: 2-23.

[12] Sharma, G., and Baoku, L. (2013). "Customer satisfaction in Web 2.0 and information technology development.” Information Technology & People. Vol.26 No.4: 347–367.

[14] Aghajari, N., and Senin, A.A. (2014). “Strategic orientation and dual innovative operation strategies.” Asia-Pacific Journal of Business Administration. Vol.6 No2: 127-147.

[15] Rahman, A.S., Amran, A., Ahmad, H.N., and Taghizadeh, K.S. (2015). “Supporting entrepreneurial business success at the base of pyramid through entrepreneurial competencies." Management Decision. Vol.53 No.6: 1203-1223.

[16] Akroush, N. M. (2012). “An empirical model of marketing strategy and shareholder value: A value-based marketing perspective." An International Business Journal. Vol.22 No.1: 48–89.

[17] Wirtz, J., et al. (2014). “The role of marketing in today's enterprises." Journal of Service Management. Vol.25 No.2 : 171–194.

[18] Tarofder, KA, Azam, F.A. and Jalal, N.A. (2017). Operational or strategic benefits: “Empirical investigation of internet adoption in supply chain management". Management Research Review. Vol.40 No.1 : 28-52.

[19] Azam, S.M. (2015). "Diffusion of ICT and SME erformance” Advances in Business Marketing and Purchasing. Vol.23: 7-290.

[20] Office of Small and Medium Enterprise Promotion. (2015). Situation Report of Small and Medium Enterprises, 2014. Bangkok : Office of Small and Medium Enterprise Promotion.

[21] Comrey, A., & Lee, H. (2002). A first course in factor analysis. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

[22] David, M. and Sutton, C.D. (2011). Survey Design. Social Research. 2" edition. London : SAGE Publications Ltd.

[23] Arbuckle, J. L. (2011) "IBM® SPSSR AmosTM 20 User Guide". IBM.

[24] Leila Agha Kasiria, Kenny Teoh Guan Chengb, Murali Sambasivanc, Samsinar Md. Sidind. (2017). "Integration of standardization and customization: Impact on service quality, customer satisfaction, and loyalty." Journal of Retailing and Consumer Services.
.Vol.35: 91 - 97.

[25] Charles, R. M, James, R. M. and Ramesh, P. R. (2014). Contemporary Financial Management. 13h ed. Massachusetts: Cengage Learning.

[26] Wantanakomol, S. and Silpcharu, T. (2017). "A Structure Equation Modeling of Guidelines for Preventing Corruptions in Industrial Business Organizations." International Journal of Applied Business (2017). "Trust, integrated information technology and new product success." European Journal of Innovation and Economic Research. Vol.15 No.23 : 469-477. (in Thai)
Management. Vol.20 No3 : 406-427.

[27] Turulja, L, and Bajgoric, N. (2018). "Information technology, knowledge management and human resource management: Investigating mutual interactions towards better organizational performance." Journal of Information and Knowledge Management Systems. Vol.48
No.2 : 255-276.

[28] Pratono, H.A. (2016). "Strategic orientation and information technological turbulence: Contingency perspective in SMEs". Business Process Management Journal. Vol.22 No.2:
368-382.

[29] Bianchi, C., Glavas, C., and Mathews. S. (2017). “SME international performance in Latin America: The role of entrepreneurial and technological capabilities." Journal of Small Business and Enterprise Development. Vol.24 No.1 : 176 - 195.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: -