Page Header

Development of a Lesson Plan Based on Collaborative learning Activities with the Cloud-Based SQ3R Method to Improve Reading Comprehension

Sichai Thanormsuay, Charun Sanrach, Jiraphan Srisomphan

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการสอนเพื่อจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือที่ส่งเสริมการอ่านโดยใช้เทคนิค SQ-3R ผ่านเทคโนโลยีคลาวด์ 2) หาความเหมาะสมของแผนการสอนที่พัฒนาขึ้น และ 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนของผู้เรียนที่เรียนตามแผนการเรียนที่พัฒนาขึ้น  กลุ่มผู้เชี่ยวชาญได้แก่อาจารย์ผู้สอนที่มีประสบการณ์สอนในรายวิชาวัสดุช่างไม่น้อยกว่า 10 ปีหรือจบการศึกษาในระดับปริญญาเอกในสาขาเครื่องกลที่เกี่ยวข้อง กลุ่มตัวอย่างคือผู้เรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 2 สาขาวิชาเครื่องกล โรงเรียนเตรียมวิศวกรรมศาสตร์ ไทย-เยอรมัน มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ จำนวน 76 คน ซึ่งได้มาโดยการใช้วิธีสุ่มอย่างง่าย. เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย (1) แผนการสอนตามรูปแบบการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือที่ส่งเสริมการอ่านโดยใช้เทคนิค SQ-3R ผ่านเทคโนโลยีคลาวด์ (2) แบบประเมินคุณภาพของแผนการสอน (3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า ได้แผนการสอนตามรูปแบบของการเรียนรู้ที่ได้ออกแบบจำนวน 4 แผน  ความเหมาะสมด้านเนื้อหาแผนการสอนที่พัฒนาขึ้นมีค่าอยู่ในระดับมาก (X ̅ = 4.30, S.D. = 0.64 ) และ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05


Keywords


Reading, Reading techniques SQ3R, Collaborative learning, Cloud technology

[1] National Statistical Office, “Survey of reading of the population,” Thailand, 2015.

[2] Ministry of Education, “National Education Act 1999 And additional amendments (No. 2) 2002,” Bangkok, 2002. (in Thai)

[3] M. Tiantong, “Innovation: Learning and teaching with computers,” King Mongkut's University of Technology North Bangkok, Bangkok, 2013. (in Thai)

[4] D. Nahan, Development of English reading activities for understanding and tolerance in learning for Grade 6 students using the reading method by SQ3R, Master of Education Thesis, Program and Teaching, Graduate School, Khon Kaen University, 2010. (in Thai)

[5] N. Suwanprasom, “Effects of teaching methods read by SQ3R strategies together with project-based learning on English reading ability of Grade 6. Students,” Master of Education thesis Department of Curriculum and Instruction, Graduate School, Thaksin University, 2008. (in Thai)

[6] S. Thanormsuay, “The Synthesis of the model of collaborative learning activity management to enhance readings using SQ-3R techniques via cloud technology,” The 3rd National RMUTR Conference; The integration of knowledge for sustainable society, pp. 39-45, 18-20 July 2018. (in Thai)

[7] F. P. Robinson, “Effective study,” Harper & Brothers, New York, 1961.

[8] W. Wathana, “Learning management using SQ3R format reading techniques to improve reading comprehension and English reading education of grade 6 students,” Master of Education Thesis,Curriculum and Instruction, Burapa university, 2014. (in Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: -