Page Header

Grouping Areas Around Rail Transport Stations Based on the Concept Transit Oriented Development (TOD): The Green Line (Mo Chit–Onnut) and the Blue Line (Bang Sue–Hua Lamphong)

Apinya Padon, Pawinee Iamtrakul

Abstract


กรุงเทพมหานครและปริมณฑลพบปัญหาจราจรและมลพิษทางอากาศที่เริ่มทวีความรุนแรงมากยิ่งขึ้นทั้งจากปัญหาจราจรติดขัดและการเกิดอาคารสูงหนาแน่นในเขตพื้นที่เมือง อันเนื่องมาจากการวางแผนการพัฒนาพื้นที่ยังไม่สอดคล้องกับความต้องการใช้พื้นที่ หรือเกิดการพัฒนาที่การเข้าถึงการใช้งานเป็นไปอย่างยากลำบาก ดังนั้นจึงจำเป็นต้องเข้าใจถึงคุณลักษณะความเป็นย่านของพื้นที่รอบสถานี ในการกำหนดแนวทางการพัฒนาจำแนกคุณลักษณะของย่านสถานีบริเวณพื้นที่ 500 เมตรจากจุดกึ่งกลาง (Centroid) ของแต่ละสถานี ด้วยปัจจัย 5 ด้าน ประกอบด้วย ความหนาแน่น (Density) ความหลากหลายในการใช้พื้นที่ (Diversity) การออกแบบสภาพแวดล้อมของพื้นที่ (Design) ระยะทางในการเดินทางไปยังสถานีรถไฟฟ้า (Distance to Transit) และ ความสามารถในการเข้าถึงพื้นที่ (Destination Accessibility) โดยใช้ เทคนิคการจำแนกกลุ่มของคุณลักษณะโดยใช้การจำแนกองค์ประกอบปัจจัย (Factor Analysis) และจัดกลุ่มปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กัน ด้วยเทคนิคการวิเคราะห์จัดกลุ่ม (Cluster Analysis) โดยวิธี Hierarchical Cluster Analysis ในการแบ่งกลุ่มแบบ Between-groups linkage ซึ่งเป็นการคำนวณหาระยะห่างเฉลี่ยของทุกคู่ของ Case และพิจารณาการแบ่งกลุ่มของสถานีจาก Dendrogram ผลการศึกษาสามารถจำแนกได้เป็น 4 กลุ่มสถานี คือ ย่านศูนย์กลางพาณิชยกรรมรอง (Sub CBD) ย่านชุมชนเมือง (Urban) ย่านศูนย์กลางทางธุรกิจใจกลางเมืองกรุงเทพ (CBD) และย่านนวัตกรรม (Innovation District) อันเป็นแนวทางการส่งเสริมการพัฒนาพื้นที่ให้สอดคล้องกับความเป็นย่าน และลดปัญหาจากการจราจรติดขัดรวมถึงมลพิษทางอากาศ เพื่อให้เกิดการพัฒนาสภาพแวดล้อมและกิจกรรมโดยรอบสถานีอย่างยั่งยืน

Bangkok and its surrounding provinces have encountered more serious traffic and air pollution problems due to traffic congestion and density of high-rise buildings aspects in urban areas. The area development planning is not consistent with urban space requirements whereas access to railway stations is difficult for all commuters and visitors. Therefore, it is necessary to understand the characteristics of the areas around railway stations. The classification of the metro's station typology covering 500 meters from the centroid of each station constitutes 5 factors i.e. density, diversity, design, distance to transit and destination accessibility. This study applied the statistical calculations program to perform the analysis by using Factor Analysis and Clustering Analysis. With Hierarchical Cluster Analysis method, the calculation of the average distance between all pairs of cases could be used to consider the grouping of the stations from Dendrogram. The classification reveals 4 groups, i.e. Sub CBD, Urban, CBD and Innovation District. This finding could be guidance for area development in accordance with its particular vicinity while occurrences of traffic congestion and air pollution would be alleviated. This contributes to the sustainable development of the environment and activities around urban-suburban rail stations.


Keywords



[1] BLT Bangkok, (2018, December). Bangkok is the most traffic champion in Asia. [Online]. Available : https://www.bltbangkok.com/ CoverStory/Bangkok is the most traffic champion in Asia

[2] Maryland Department of Transportation. (2018, December). Transit Oriented Development Task Force. [Online]. Available: http://www. mdot.maryland.gov/newMDOT/Planning/TOD/ TOD_Designation_New.html

[3] R. Joshi, J. Yogi, P. Kavina, and D. Vishal. (2019, January). Transit-Oriented Development: Lessons from Indian Experiences. [Online]. Available: https://cept.ac.in/UserFiles/File/ CUE/Working

[4] B. Angela. (2019, January). Transit-Oriented Development. [Online]. Available: http:// tram.mcgill.ca/Teaching/srp/documents/ Brinklow_SRP.pdf

[5] Calthorpe Associates. (2018, December). Transit-oriented development design guidelines. [Online]. Available: https://planning.saccounty. net/PlansandProjectsInProgress/Documents/ General%20Plan%202030/GP%20Elements/ TOD%20Guide-lines.pdf

[6] G. Lyu, L. Bertolini, and K. Pfeffer, “Developing a TOD typology for Beijing metro station areas,” Journal of Transport Geography, vol. 55, pp. 40–50, 2016.

[7] D. Shinkle. (2018, December). Transit-oriented Development in the States. [Online]. Available: http://www.ncsl.org/documents/transportation/ TOD_final.pdf

[8] F. Carl. (2018, November). Walkability of transit-oriented development: Evaluating the pedestrian environment of Metro Vancouver’s Regional City Centres. [Online]. Available: https://qspace.library.queensu.ca/bitstream/ handle/1974/7212/Funk_Carl_R_201205_MPL. pdf?sequence=1&isAllowed=y

[9] ITDP. (2018, November). TOD Standard. [Online]. Available:https://www.itdp.in/wpcontent/ uploads/2014/04/01.TOD-Standard_ Final.pdf

[10] Ontario. (2018, November). Transit-supportive Guidelines. [Online]. Available: http://www. mto.gov.on.ca/english/transit/pdfs/transitsupportive- guidelines.pdf

[11] I. Pawinee and P. Apinya, “Land use and transport integration to promote pedestrian accessibility in the proximity of mass transit stations,” Urban Rail Transit: in Proceeding of the 6th Thailand Rail Academic Symposium of Thailand, 2019, pp. 1–20.

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2021.05.020

ISSN: 2985-2145