Page Header

แนวทางความสำเร็จในการพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 ของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม
Guidelines for Business Development Toward Thailand 4.0 of SMEs

Buppha Piphop, Chedthida Kusalasaiyanon

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาแนวทางความสำเร็จในการพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 ของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ ผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในประเทศไทย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ และแบบสอบถาม ผลการวิจัยสรุปตามขั้นตอนได้ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 การสัมภาษณ์เชิงลึกเกี่ยวกับแนวทางความสำเร็จในการพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 ของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม พบว่า ตัวชี้วัดการพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 ประกอบด้วย 1) การเปลี่ยนแปลงเชิงกลยุทธ์ 2) การเปลี่ยนแปลงกระบวนการทางธุรกิจ 3) การแปลงระบบดิจิทัล และ 4) การเปลี่ยนแปลงทรัพยากรมนุษย์ และตัวชี้วัดความพร้อมของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 ประกอบด้วย 1) ศักยภาพทางการแข่งขัน 2) การวัดผลการดำเนินงานทางการเงิน 3) ความยืดหยุ่น 4) การใช้ทรัพยากรให้เกิดประโยชน์สูงสุด 5) นวัตกรรม และ 6) คุณภาพการบริการ ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางความสำเร็จในการพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 ของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม พบว่า 1) ผู้ประกอบการส่วนใหญ่ เป็นเพศชาย อายุระหว่าง 36-45 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี มีจำนวนพนักงานต่ำกว่า 20 คน มีทุนจดทะเบียนครั้งแรกและทุนจดทะเบียนในปัจจุบันไม่เกิน 25 ล้านบาท ระยะเวลาที่ประกอบธุรกิจ SMEs มากกว่า 20 ปีขึ้นไป ลักษณะของธุรกิจ SMEs เป็นกิจการให้บริการ ประเภทของอุตสาหกรรมเป็นกลุ่มการบริการ 2) ผลความคิดเห็นเกี่ยวกับการพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 โดยรวมและรายด้านของผู้ประกอบการ SMEs อยู่ในระดับมาก 3) ผลความคิดเห็นเกี่ยวกับผลการดำเนินงานของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมโดยรวมและรายด้าน อยู่ในระดับมาก 4) ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นเกี่ยวกับการพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 ของผู้ประกอบการ SMEs พบว่า ผู้ประกอบการที่มีทุนจดทะเบียนครั้งแรก ระยะเวลาที่ประกอบธุรกิจ SMEs ลักษณะของธุรกิจ SMEs ประเภทธุรกิจอุตสาหกรรม ที่แตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 โดยรวม แตกต่างกัน 5) ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นเกี่ยวกับผลการดำเนินงานของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมของผู้ประกอบการ SMEs พบว่า ผู้ประกอบการที่มีจำนวนพนักงาน ทุนจดทะเบียนครั้งแรก ทุนจดทะเบียนในปัจจุบัน ระยะเวลาที่ประกอบธุรกิจ SMEs ลักษณะของธุรกิจ SMEs ประเภทธุรกิจอุตสาหกรรม แตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับผลการดำเนินงานของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมโดยรวม แตกต่างกัน 6) การพัฒนาธุรกิจเพื่อรองรับไทยแลนด์ 4.0 มีความสัมพันธ์และผลกระทบเชิงบวกกับผลการดำเนินงานของ SMEs โดยรวม และมีตัวแปรที่พยากรณ์โดยเรียงตามลำดับได้ ดังนี้ ด้านการเปลี่ยนแปลงระบบดิจิทัล ด้านการเปลี่ยนแปลงกระบวนการทางธุรกิจ ด้านการเปลี่ยนแปลงทรัพยากรมนุษย์ และด้านการเปลี่ยนแปลงเชิงกลยุทธ์

This research aims to study the success guidelines of business development toward Thailand 4.0 of SMEs. Samples used in the research included the entrepreneurs of SMEs. The interview form and questionnaire were this research tools. The results were summarized by the following steps: The 1st step; in-depth interview on the success guidelines of business development toward Thailand 4.0 of SMEs. The results was found that the indicators of business development for Thailand 4.0 consisted of: 1) Strategic transformation, 2) Business process transformation, 3) Digital transformation, and 4) Human resource transformation. The readiness of SMEs to support Thailand 4.0 consisted of: 1) Competitiveness, 2) Financial Performance, 3) Flexibility, 4) Resource utilization, 5) Innovation, and 6) Quality of service. The 2nd step; the study of the success guidelines in business development to support Thailand 4.0 of SMEs. The summary was found that: 1) most entrepreneurs are male, 36–45 years old, bachelor’s degree, with less than 20 employees, the initial registered capital and the current registered capital do not exceed 25 million baht, the duration on the SMEs business is more than 20 years, in service business type, and the industrial category is a service group, 2) The opinions on business development to support Thailand 4.0 as a whole and individual aspects of SMEs are at a high level, 3) The opinions on the performance as a whole and individual aspects of SMEs are at a high level, 4) The results of a comparison of opinions about business development to support Thailand 4.0 of SMEs found that the entrepreneurs with different initial registered capital, duration on the SMEs business, type of business, and industry group of SMEs had different opinions about the overall of business development to support Thailand 4.0, 5) The results of a comparison of opinions about the performance found that the entrepreneurs with different initial registered capital, current registered capital, duration on SMEs business, type of Business, and industry group of SMEs had different opinions about the overall performance, and 6) The business development to support Thailand 4.0 had a positive correlation with an effect on overall SMEs’ performance and the predictive parameters arranged from digital transformation, business process transformation, and human resource transformation and strategic transformation.


Keywords



[1] Office of the National Economic and Social Development Council. (2017, December). 12th National Economic and Social Development Plan (2017–2021), (in Thai). [Online]. Available: https://www.nesdc.go.th/ewt_dl_link.php?nid =6422

[2] S. Maesincee, (2018, Novermber). Editing Thailand 4.0 Code, Create a New Economy Step over the trap Middle Income. [Online]. Available: https://www.thairath.co.th/content/ 613903

[3] Ministry of Education Thailand. (2018, Novermber.). Education in the era of Thailand 4.0. [Online]. Available: www.moe.go.th

[4] The Office of SMEs Promotion, SMEs Situation Report 2018. Bangkok: The Office of SMEs Promotion, 2019 (in Thai).

[5] Bank of Thailand, “Economic recovery in the new normal,” BOT Phra Siam Magazine, vol. 43, no. 3, pp. 1–60, 2020 (in Thai).

[6] The Office of SMEs Promotion, SMEs Situation Report 2018. Bangkok: The Office of SMEs Promotion, 2019 (in Thai).

[7] T. Yamane, Elementary Sampling Theory, (1st ed.). New Jersey: Prentice Hall, Inc., 1967.

[8] S. Malisuwan, “Digital transformation for Thailand 4.0,” NBTC Journal, Special Articles, pp. 24–42, 2018 (in Thai).

[9] P. F. Buller and G. M. McEvoy, “Strategy human resource management and performance: Sharpening line of sight,” Human Resource Management Review, vol. 22, no. 1, p. 43–56, 2012.

[10] N. Hamadi, G. Abderraouf, and R. Nadira, “The impact of leadership on creativity and innovation,” International Journal of Humanities and Social Science Invention, vol. 6, no. 6, pp. 55–62, 2017.

[11] W. Tengwongwattana, “Service quality, price consciousness, brand image, and word of mouth affecting the decision to use private companies’ domestic parcel shipping services of customers in Bangkok,” M.S. thesis, School of Business Administration, Bangkok University, 2015 (in Thai).

[12] K. Yaemnam, “Barriers and possible solutions for small and medium-sized family-owned enterprises to digital tranformation,” M.S. thesis, Information Technology Management and Policy, College of Innovation, Thammasat University, 2017 (in Thai).

[13] Brian Solis and Altimeter Group. (2016). State of Digital Transformation Report [Online]. Available: https://www.slideshare.net/42 medien/the-2016-state-of-digital-transformationaltimeter

[14] B. Piphop and C. Kusalasaiyanon, “The effect of employees’ innovation work behavior on business performance of small and medium enterprises in Thailand,” The Journal of KMUTNB, vol. 30, no. 2, pp. 333–342, 2019.

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2021.07.005

ISSN: 2985-2145