Page Header

Application of Analytical Hierarchy Process (AHP) and Fuzzy Multi-Attribute Decision-Making Approach (FMADM) in the Site Selection of Container Yard Terminal

Pongrid Klungboonkrong, Wuttikrai Chaipanha

Abstract


ในการศึกษาครั้งนี้ได้ประยุกต์ใช้วิธีการ Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Method (FMADM) บูรณาการวิเคราะห์ตามลำดับชั้น Analytical Hierarchy Process (AHP) วิธีค่าคะแนนฟัซซี่ (FUZZY Scoring) และการรวมค่าคะแนนโดยวิธี Simple Additive Weight (SAW) ในการหาค่าคะแนนความสำคัญของปัจจัยที่ซึ่งการตัดสินใจคัดเลือกสถานที่ตั้งสถานีขนส่งสินค้าคอนเทนเนอร์ ซึ่งผลการศึกษา พบว่า ผู้เชี่ยวชาญให้ค่าน้ำหนักความสำคัญของปัจจัยหลักด้านวิศวกรรมสูงที่สุด (0.490) รองลงมาคือปัจจัยหลักทางด้านเศรษฐกิจที่ค่าน้ำหนักความสำคัญ (0.325) และปัจจัยหลักทางด้านสิ่งแวดล้อมมีค่าน้ำหนักต่ำสุด (0.185) โดยความต้องการในการขนส่งสินค้าเป็นปัจจัยรองด้านวิศวกรรมที่มีความสำคัญสูงสุด มีค่าน้ำหนักเท่ากับ 0.212 และเมื่อทำการคำนวณค่าคะแนนโดยพิจารณาคุณสมบัติของที่ตั้งสถานีขนส่งสินค้าคอนเทนเนอร์กับค่าน้ำหนักปัจจัย สรุปได้ว่า สถานีหนองคายใหม่ (จังหวัดหนองคาย) และสถานีทุ่งโพธิ์ (จังหวัดสุราษฎร์ธานี) เป็นพื้นที่สถานีที่มีศักยภาพสูงสุดสำหรับเสนอเป็นพื้นที่ก่อสร้างสถานีขนส่งสินค้าคอนเทนเนอร์ในลำดับแรก ซึ่งได้ค่าคะแนน เท่ากับ 0.799 และ 0.781 ตามลำดับ

This study applied the Fuzzy Multiple Attribute Decision-Making Method (FMADM) to integrate the Analytical Hierarchy Process (AHP), Fuzzy Scoring, and Simple Additive Weight (SAW) together in order to determine the weights of the important factors behind the site selection of the container yard terminal. The study showed that the experts gave the highest weight to the engineering factor (0.490), followed by the economic factor, with the weight of 0.325 whereas the environmental factor was given the lowest weight of 0.185. The demand for transportation of goods was the second highest factor in terms of engineering, with the weight given at 0.212. When the scores were calculated by considering the characteristics of the location of containers yard against the factor weights, it could be concluded that the new Nongkhai Station in Nongkhai Province and Thung Pho Station in Surat Thani Province are the stations that have the highest potentialities to be proposed as the first priorities for the construction of the container yard terminal; with the weights of 0.799 and 0.781, respectively.


Keywords



Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2022.07.011

ISSN: 2465-4698