The Use of Waste Materials from RAP and FGD Gypsum to Compensatory the Pavement Material
การใช้วัสดุเหลือทิ้งจากแอสฟัลต์คอนกรีตเก่าและยิปซัมสังเคราะห์เพื่อทดแทนวัสดุงานชั้นทาง
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ ที่จะศึกษาคุณสมบัติและอัตราส่วนที่เหมาะสมของแอสฟัลต์คอนกรีตเก่าต่อยิปซัมสังเคราะห์ที่มีผลต่อค่า California Bearing Ratio(CBR) เพื่อทดแทนวัสดุงานชั้นทางเดิมที่มาจากธรรมชาติ โดยกำหนดสัดส่วนตัวอย่างทดสอบแอสฟัลต์คอนกรีตเก่าต่อยิปซัมสังเคราะห์ในสัดส่วนผสมร้อยละ 100:0,90:10, 80:20, 70:30, 60:40 และ 50:50 โดยใช้ปริมาณน้ำที่ปริมาณความชื่นที่ความหนาแน่นแห้งสูงสุด การทดสอบในห้องปฏิบัติการเพื่อหาคุณสมบัติของแอสฟัลต์คอนกรีตเก่าและยิปซัมสังเคราะห์เพื่อใช้พิจารณาความเหมาะสมในการใช้เป็นวัสดุงานชั้นทาง ประกอบด้วย การทดสอบหาค่า CBR และการทดสอบหาค่าความหนาแน่นแห้งสูงสุด พบว่า เมื่อแทนที่ด้วยยิปซัมสังเคราะห์ในปริมาณร้อยละ 30(70:30) ค่าความหนาแน่นแห้งสูงสุด ซึ่งมีคุณสมบัติเทียบเท่าค่า CBR ของวัสดุพื้นทางชนิดหินคลุกในงานชั้นทาง ผลทดสอบแสดงให้เห็นว่าค่า CBR มีความสัมพันธ์โดยตรงกับค่าความหนาแน่นแห้งสูงสุด และการแทนที่ด้วยยิปซัมสังเคราะห์ในปริมาณที่สูงจะส่งผลให้เกิดการพองตัวเพิ่มขึ้น แต่ยังมีค่าอยู่ในเกณฑ์ไม่เกินมาตรฐานของวัสดุถมคันทางในงานชั้นทาง
This research aims to study the appropriate properties and ratios of reclaimed asphalt pavement (RAP) to synthetic gypsum or flue gas desulfurization (FGD Gypsum) that affects the california bearing ratio (CBR) to replace the natural pavement material. Determining the proportion of test samples RAP per FGD gypsum in mixed proportions 100:0, 90:10, 80:20, 70:30, 60:40 and 50:50 using the amount of water at the maximum dry density. The laboratory tests, conducted to determine engineering properties of RPA and FGD Gypsum used as preliminary factors in pavement material selection, california bearing ratio test and dry density test. Based on the test results showed that when replaced with FGD gypsum in the amount of 30 percent (70:30), the maximum california bearing ratio, equivalent to crushed rock soil aggregate type base. Tests showed that the CBR value relates directly to the maximum dry density and swelling increased with increasing of FGD gypsum, but stay in the standard embankment material.
Keywords
[1] C. Jirapat, Highway engineering, 5th Ed., Kasetsart University, Bangkok, Thailand, 2014. (In Thai)
[2] S. Lertcuntapak, Compressive strength of reclaimed asphalt pavement stabilized with cement, Thesis, Suranaree University of Technology, Nakorn Ratchasima, Thailand. 2013. (In Thai)
[3] T. Kasemsee, Properties study of reclaimed asphalt pavement and diesel tak: Office of Highways 4, Thailand, 2016. (In Thai)
[4] V. Antunes, A.C. Freire and J. Neves, A review on the effect of RAP recycling on bituminous mixtures properties and the viability of rulti-recycling, Construction and Building Materials, 2019, 211, 453-469.
[5] http://www.clcprolicon.com/th/article07_1.php (Accessed on 11 August 2021)
[6] ASTM C618-15, Standard Specification for Coal Fly Ash and Raw or Calcined Natural Pozzolan for Use in Concrete, 2015.
[7] ASTM D5370-14, Standard Specification for Pozzolanic Blended Materials in Construction Applications, 2014.
[8] http://ohioline.osu.edu/factsheet/anr-20 (Accessed on 6 March 2021)
[9] https://fabe.osu.edu/sites/fabe/files/imce/files/ Soybean /Gypsum%20Bulletin (Accessed on 8 March 2021)
[10] L.S. Muthu, S. Geetha and M. Selvakumar, Predicting soaked CBR of SC subgrade from dry density for light and heavy compaction, Materials Today: Proceedings, 2021, 45(2), 1664-1670.
[11] D. Marchis, C. Badulescu and M.C. Nistor, Benefit of using tgd gypsum from S.E. turceni in agriculture, Research Journal of Agricultural Science, 2016, 48(4), 247-253.
[12] M. Hua, B. Wang, L. Chen, Y. Wang, V.M. Quynh, B. He and X. Li, Verification of lime and water glass stabilized FGD gypsum as road sub-base, Fuel, 2010, 89(8), 1812-1817.
[13] http://subsites.dpt.go.th/edocument/images/pdf/sd_work/std2100.pdf (Accessed on 1 September 2021)
DOI: 10.14416/j.ind.tech.2022.03.004
Refbacks
- There are currently no refbacks.