Page Header

การออกแบบระบบสารสนเทศดิจิทัลสำหรับหน่วยตรวจผลิตภัณฑ์อุตสาหกรรม
The Design of Digital Information Systems for Inspection Body (IB) of Industrial Product

Danitar Tontoh, Somkiat Jongprasithporn, Nantakrit Yodpijit, Manutchanok Jongprasithporn

Abstract


แนวคิดอุตสาหกรรม 4.0 เป็นรูปแบบของการจัดการทางภาคอุตสาหกรรมที่ประยุกต์ใช้ขั้นก้าวหน้าของเทคโนโลยีสารสนเทศ เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการบริหารจัดการและเพิ่มโอกาสทางธุรกิจ งานวิจัยนี้มุ่งเน้นการพัฒนาระบบสารสนเทศยุคดิจิตอลของธุรกิจอุตสาหกรรมบริการ เทคโนโลยีคลาวด์ได้ถูกพัฒนาเพื่อเป็นระบบจัดการภาระงานภายในองค์กร การออกแบบมุ่งเน้นไปที่ความต้องการของผู้ใช้งานเป็นสำคัญโดยหน่วยตรวจที่ได้รับอนุญาตซึ่งได้รับการรับรองจากสำนักงานมาตรฐานผลิตภัณฑ์อุตสาหกรรม (สมอ.) เพื่อดำเนินการตรวจสอบโรงงาน งานวิจัยนี้เริ่มดำเนินงานจากการศึกษาความต้องการของผู้ใช้งาน การออกแบบและพัฒนาระบบ การทดสอบประสิทธิภาพการใช้งานของระบบที่พัฒนาขึ้นเทียบกับระบบที่ดำเนินการโดยมนุษย์ และการประเมินความพึงพอใจโดยผู้ใช้งานด้วยการใช้แบบสอบถามปลายปิดที่มีตัวเลือกคำตอบแบบมาตรวัดของลิเคิร์ท ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่าระบบสารสนเทศเพื่อการจัดการที่นำเสนอสามารถลดต้นทุนและระยะเวลาในการจัดการภาระงานร้อยละ 96.25 และเพิ่มประสิทธิภาพการบริการและความพึงพอใจของผู้ใช้งาน พบว่าการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีคลาวด์สามารถขยายไปยังระบบงานส่วนอื่น ๆ ขององค์กรและอุตสาหกรรมบริการอื่น ๆ ได้

Industry 4.0 concept is a form of modern industrial management that applies advanced information technology to enhance management efficiency and increase business opportunities. This study focuses on the development of information systems in service industry in digital era. The implementation of cloud technology services has been developed as an in-house task management system, where the design is mainly focused on the user's needs at one of the authorized inspection body (IB) accredited by Thai Industrial Standards Institute (TISI) to conduct factory inspections. This research started with user needs identification, system design and development, performance testing with a comparison of the developed system and current human-operated systems, and user satisfaction evaluation using a closed-ended questionnaire with Likert-scale response options. The results show that the proposed management information system can reduce cost and the amount of time required to get the job done by 96.25 percent and increase service productivity and user satisfaction. It is found that the application of cloud technology services can be expanded to other areas of the organization and other service industries.


Keywords



Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2022.03.006

ISSN: 2465-4698