Page Header

การพัฒนารูปแบบการจัดการความรู้ร่วมกันผ่านเว็บไซต์เพื่อเพิ่มสมรรถนะ ของบุคลากรห้องสมุดสถาบันอุดมศึกษาของรัฐสาหรับการเป็นประชาคมอาเซียน (The Development of Collaborative Knowledge Management on a Website for Improving Competencies of State Academic Librari)

วราพรรณ อภิศุภะโชค, สาโรช โศภีรักข์

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนารูปแบบการจัดการความรู้ร่วมกันของบุคลากรห้องสมุดสถาบันอุดมศึกษาของรัฐสาหรับการเป็นประชาคมอาเซียน 2) พัฒนาเว็บไซต์การจัดการความรู้ร่วมกันของบุคลากรห้องสมุดสถาบันอุดมศึกษาของรัฐสาหรับประชาคมอาเซียน และ 3) ประเมินสมรรถนะของบุคลากรห้องสมุดสถาบันอุดมศึกษาของรัฐสาหรับประชาคมอาเซียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ บรรณารักษ์ฝ่ายบริการจานวน 21 ท่าน จากห้องสมุดสถาบันอุดมศึกษาของรัฐ 6 แห่ง ผลการวิจัย พบว่า 1) รูปแบบการจัดการความรู้ร่วมกันของบุคลากรห้องสมุดสถาบันอุดมศึกษาของรัฐสาหรับการเป็นประชาคมอาเซียน ได้ผ่านการรับรองจากผู้ทรงคุณวุฒิว่ามีความเหมาะสมในระดับมาก เรียกว่า โมเดล Col-KM 2) เว็บไซต์การจัดการความรู้ร่วมกันของบุคลากรห้องสมุดสถาบันอุดมศึกษาของรัฐสาหรับการเป็นประชาคมอาเซียน ได้ผ่านการประเมินจากผู้เชี่ยวชาญว่ามีคุณภาพในระดับมาก 3) ผลการประเมินสมรรถนะ พบว่า การประเมินสมรรถนะด้านความรู้มีคะแนนเฉลี่ยหลังทากิจกรรมและสูงกว่าก่อนทากิจกรรมอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 การประเมินสมรรถนะด้านทัศนคติ พบว่า เห็นด้วยในระดับมาก และการประเมินสมรรถนะด้านทักษะ พบว่า ผลงานมีคะแนนอยู่ในระดับดี

This research aims to 1) develop a model of collaborative knowledge management of state academic libraries’ staffs for the ASEAN Community, 2) develop a collaborative knowledge management website of state academic libraries’ staffs for the ASEAN Community, and 3) evaluate competencies of state academic libraries’ staffs for the ASEAN Community. The sample of this research was 21 service librarians of six state academic libraries. The research results were as follows:1) Collaborative knowledge management model of state academic libraries’ staffs was evaluated by experts with highly suitable level, called the Col-KM Model. 2) Collaborative knowledge management website of state academic libraries’ staffs was evaluated by specialists with a high level of quality. And 3) The result of evaluation of competencies showed that the competency evaluation of knowledge has average scores after participating in the activity was significantly higher than the pretest scores at the 0.05 level. The average means of competency of attitude assessment were agreed at a high level. And the skill assessment has shown that the scores were at a good level.


Keywords


<p>การจัดการความรู้ร่วมกัน, สมรรถนะบุคลากรห้องสมุด, ประชาคมอาเซียน</p><p>Collaborative Knowledge Management, Competencies of Library Staff, ASEAN Community</p>

[1] Jittanon, J. (2012). “ASEAN Community and Education in Thailand.” Bulletin of Council Officials Vol.29 No.3 : 5. (in Thai)
[2] The ASEAN University Network Inter-Library Online. (2007). The Fourth Meeting of the ASEAN University Network Inter-library Online Committee: knowledge and information program. Proceedings of the Fourth of the ASEAN University Network Inter-library Online Committee. Bangkok : Chulalongkorn Universtiy.
[3] Apisuphachok, W. (2013). Factors Affecting Knowledge Management of State Academic Libraries in Thailand to Prepare for the ASEAN Community. 3rd International Conference on Business, Economics, Management and Behavioral Sciences. Singapore.
[4] American Library Association. (2003). [online]. Professional Competencies for Reference and User Services Librarians. [cited September 3, 2015]. Available from http://www.ala.org/rusa/ resources/guidelines
[5] Wipawin, N. (2004). Knowledge Management and Knowledge Center. Bangkok: S.R. Printing. (in Thai) [6] Nonaka,I and Takeuchi, H. (2004). Hitosubashi on Knowledge Management: Enabling Business Growth. Malaysia: McGraw-Hill. Singapore : John Wiley & Sons.
[7] Demerest, M. (1997). “Understanding Knowledge Management.” Journal of Long Range Planning Vol.30 No.3 : 374-384.
[8] Suwatthipong, C. Thangkabutra, T. and 

Lawthong, N. (2015). “A Proposed Model of Knowledge Sharing to Develop Educational Computer Standardized TestIn Higher Education.” Prodedia-Social and Behavioral Science. Vol.191 No.2 : 93-97.
[9] Laal, M and Laal, M. (2012). “Collaborative learning: what is it?.” Social and Behavioral Sciences Vol.31 : 491-495.
[10] Goodsell, A. et al. (1992). Collaborative Learning: A Sourcebook for Higher Education. Pennsylvania : University Park. [11] Liaw, S., Chen, G. and Huang, H. (2008). “Users’ attitudes toward Web-based collaborative learning systems for knowledge management.” Computers and Education Vol.50 No.3 : 950-961.
[12] Laohajaratsang, T. (2001). Principle of
Design and Develop Website for Learning. Bangkok : Arun Printing. (in Thai)
[13] Ghani, K. (2009). “Intergation of supply chain internet and enterprise resources planning system.” Global Business and Management Research. Vol.1 No.3 : 97-104.
[14] Sranamkarn, T. (2012). “Development of Web-based Instruction Model using Social Media Application to Enhance Knowledge Management Skills on Computer Tablet for Teacher.” Prodedia-Social and Behavioral Science. Vol.69 No.24 : 1477-1480.
[15] Tanloat, P and Tuamsuk, K. (2011). Core competencies for information professionals of Thai academic libraries in the next decade (A.D. 2010–2019). The International Information and Library Review. Vol.43 No.3 : 122–129.
[16] Siddlke, A. K. and Islam, S. I. (2011). “Exploring the Competencies of Information Professionals for Knowledge Management in the Information Institutions of Bangladesh.”

The International Information & Library Review. Vol.43 No.3 : 130–136.
[17] COL-KM for library services for ASEAN. (2015). [online]. [cited 2015]. Available from http://kmasean.human.ku.ac.th
[18] Bailey, G. D. and Blythe, M. (1998).
“Outlining Diagramming and Storyboarding or How to Create Great Education Websites.” Learning & Learning with Technology. Vol.25 No. 8 : 7-11. [19] Wichinpanya, J. (2006). Development of Efficient Knowledge Management Composite Indicators. Ph.D. Dissertation, Faculty of Education, Chulalongkorn University. (in Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819