Page Header

การพัฒนาระบบการจัดการเรียนการสอนสาหรับคอมพิวเตอร์พกพา แบบหน้าจอสัมผัส (The Development of Learning Management System for Tablets)

พงศ์นรินทร์ เลิศรุ้งพร, กฤษมันต์ วัฒนาณรงค์, ธีรพงษ์ วิริยานนท์

Abstract


การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบการจัดการเรียนการสอนสาหรับคอมพิวเตอร์พกพาแบบหน้าจอสัมผัสและเพื่อศึกษาผลการจัดการเรียนรู้ด้วยระบบการจัดการเรียนการสอนสาหรับคอมพิวเตอร์พกพาแบบหน้าจอสัมผัส การวิจัยมี 2 ระยะ ได้แก่ ระยะที่ 1 พัฒนาระบบการจัดการเรียนการสอนสาหรับคอมพิวเตอร์พกพาแบบหน้าจอสัมผัส ระยะที่ 2 ศึกษาผลการจัดการเรียนรู้ด้วยระบบการจัดการเรียนการสอนสาหรับคอมพิวเตอร์พกพาแบบหน้าจอสัมผัส สถิติที่ใช้ คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที และการทดสอบ One-Sample Kolmogorov-Smirnov ผู้วิจัยได้พัฒนาระบบโดยใช้กระบวนการพัฒนาซอฟต์แวร์ ระบบประกอบด้วย 8 ระบบ ได้แก่ 1) ระบบ การจัดการข้อมูลผู้ใช้ 2) ระบบการจัดการรายวิชา 3) ระบบการจัดการเนื้อหา 4) ระบบการจัดการข้อมูล 5) ระบบสนับสนุนการเรียนการสอน 6) ระบบการแจ้งเตือนและนาทาง 7) ทดสอบและประเมินผล และ 8) ระบบการจัดการรายงาน ผลการวิจัยมีดังนี้ 1) ผู้เชี่ยวชาญประเมินประสิทธิภาพการใช้งานระบบรวมทุกด้านอยู่ในระดับดีมาก 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของกลุ่มทดลองหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสาคัญที่ระดับ .01 3) ผลสัมฤทธิ์ทาง การเรียนของกลุ่มทดลองกับกลุ่มควบคุมไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4) นักศึกษาทั้ง 3 กลุ่มมีความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยระบบการจัดการเรียนการสอนสาหรับคอมพิวเตอร์พกพาแบบหน้าจอสัมผัส โดยรวมอยู่ในระดับมาก และ 5) อาจารย์มีความพึงพอใจต่อการใช้ระบบการจัดการเรียนการสอนสาหรับคอมพิวเตอร์พกพาแบบหน้าจอสัมผัส โดยรวมอยู่ในระดับมาก

The purposes of this study were to develop a learning management system for tablets and to investigate the effects of implementing the developed learning management system for tablets. This study consisted of 2 phases, development and implementation phases. The first phases was designed to develop the learning management system for tablets. The second phases was designed to implement the developed system to the students. Data were analyzed by using mean, standard deviation, t-test and One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test statistics. The system was developed by the researcher using the System Development Life Cycle (SDLC) methodology. It consisted of 8 components; 1) User Management System, 2) Course Management System, 3) Content Management System, 4) Data Management System, 5) Learning Support System, 6) Notification and Navigation System, 7) Test and Evaluation System, and 8) Reporting Management System. The results were as follows: 1) the efficiency of overall system was validated at the “highest” levels, 2) the students’ learning achievement of experimental group showed that the post-test scores was significantly “higher” than the pre-test scores at the level .01, 3) there was no significant difference between the experimental group and control group at the level .01, 4) the students rated their satisfactions on the developed system at a “high” level, and 5) the lecturers rated their satisfactions on the developed system at a “high” level.


Keywords


<p>ระบบการจัดการเรียนการสอน คอมพิวเตอร์พกพาแบบสัมผัส</p><p>Learning Management System, Tablets, iPad</p><p> </p>

[1] Ministry of Information and Communication Technology. (2011). The Information and Communication Technology Policy Framework (2011-2020) or ICT 2020. Bangkok : Ministry of Information and Communication Technology. (in Thai). [2] Ministry of Information and Communication Technology. (2014). [online]. Digital Economy Policy [cited 18 January 2015].
Available from : http://www.mict.go.th/ view/1/Digital%20Economy (in Thai).
[3] Office of the National Education
Commission. (2010). National Education ACT, B.E.2542 (1999). Bangkok : The Prime Minister's Office. (in Thai).
[4] Ministry of Education. (2012). [online]. One Tablet Per Child. [cited 9 January 2015]. Available from : http://www.otpc.in.th/ aboutus.html (in Thai).
[5] Naris Mingmora. (2006). Development of Test Case Generation Tool for Acceptance Testing. Nakorn Ratchasima : Graduate School of Suranaree University of Technology. (in Thai).
[6] Puwadon Buabangplu. (2011). The Development of Learning Management System in Higher Education Level. Ph.D. Dissertation, Graduate School of Srinakharinwirot University. (in Thai). [7] Sawanan Dangprasert Krismant Wattananarong and Teerapong Wiriyanon (2014). “The Development of Competency Based Assessment System by Tablet based on Thai Vocational Qualifications”. Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. Vol.2. : 122-130. (in Thai).

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819