Page Header

การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมครูกิจกรรมโดยใช้กระบวนการค่ายกิจกรรม เพื่อเสริมสร้างทักษะชีวิตให้กับผู้เรียนอาชีวศึกษาโดยใช้กระบวนการค่ายกิจกรรม (Development of Activity Teachers Training Curriculum by Using Activity Camping Process to Enhance Life Skills...)

เทอดศักดิ์ นิสังกาศ, สบสันติ์ อุตกฤษฏ์, มนต์ชัย เทียนทอง

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาหาประสิทธิภาพ และประสิทธิผลหลักสูตรฝึกอบรมครูกิจกรรมโดยใช้กระบวนการค่ายกิจกรรมเพื่อเสริมสร้างทักษะชีวิตให้กับผู้เรียนอาชีวศึกษาโดยใช้กระบวนการค่ายกิจกรรม ทั้งนี้ผู้วิจัยได้ศึกษาข้อมูลสภาพปัญหาความต้องการจาเป็นจากประชากรและกลุ่มเป้าหมายประกอบด้วยผู้บริหารสถานศึกษา และครูกิจกรรมจากสถานศึกษาสังกัดสานักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษาภาคตะวันออกเฉียงเหนือ 20 จังหวัด จานวน 109 แห่งนาข้อมูลสารสนเทศเข้าร่วมสนทนากลุ่มเพื่อกาหนดหัวข้อทักษะชีวิตผู้เรียนอาชีวศึกษา และกาหนดกิจกรรมทักษะชีวิตที่เหมาะสมกับกระบวนการค่ายกิจกรรม จัดทาหลักสูตรฝึกอบรม และคู่มือฝึกอบรม นาไปทดลองใช้กับครูกิจกรรมในสถานศึกษาสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดมหาสารคาม จานวน 30 คน จากนั้นนาหลักสูตร (ฉบับปรับปรุง) ไปใช้เก็บข้อมูลจริงกับครูกิจกรรมในสถานศึกษาสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดมหาสารคาม จานวน 16 คน ผลการวิจัย พบว่าหลักสูตรฝึกอบรมที่พัฒนาขึ้นโดยใช้รูปแบบกระบวนการค่ายกิจกรรมทักษะชีวิต 5-H ซึ่งประกอบด้วย ทักษะชีวิตฉลาดคิด Head ทักษะชีวิตฉลาดทา Hand ทักษะชีวิตฉลาดแก้ไข Heal ทักษะชีวิตฉลาดใจ Heart และทักษะชีวิตฉลาดสุข Happiness ใช้ฝึกอบรมครูกิจกรรม นอกสถานศึกษาเป็นระยะเวลา 3 วัน 2 คืน เน้นกิจกรรมกลุ่มสัมพันธ์และกระบวนการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมมีประสิทธิภาพ และประสิทธิผลเป็นไปตามคาถามการวิจัย กล่าวคือ ผลการประเมินความเหมาะสมหัวข้อทักษะชีวิต 5-H และกิจกรรมทักษะชีวิต 5-H โดยวิธีการสนทนากลุ่มพบว่ามีคะแนนความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด ผลการประเมินความเหมาะสมหลักสูตรฝึกอบรมโดยผู้เชี่ยวชาญ พบว่า มีค่าคะแนนความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ของครูกิจกรรมด้านทฤษฎีมีประสิทธิภาพร้อยละ 87.92 / 83.33 ด้านปฏิบัติมีประสิทธิภาพ ร้อยละ 87.25 สูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ ประสิทธิผลของหลักสูตรฝึกอบรมมีค่าดัชนีประสิทธิผล 0.5122 ผลการพัฒนาทักษะชีวิตของผู้เรียนอาชีวศึกษาที่ประเมินตนเองโดยผู้เรียน พบว่า มีค่าคะแนนความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ผลการประเมินโดยเพื่อนมีค่าคะแนนความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก และผลการประเมินโดยครูวิทยากรฝึกอบรมมีค่าคะแนนความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด

This research aimed to develop and to find the efficiency and effectiveness of activity teachers training curriculum by using activity camping process to enhance life skills for vocational college students. The researcher had studied information, situation problems and necessity from populations and target group which were administrators and activity teachers from 109 colleges, 20 provinces under the Office of Vocational Education Commission in the Northeastern region., The research approaches were sharing information in the focus group discussion to decide proper life skills topic determining activity for the camping process, and creating a training curriculum and an activity teachers training manual, to try out with 30 activity teachers in Maha Sarakham Vocational and Technical Education Colleges Beside, the curriculum (the revision) was implemented with 16 activity teachers in Maha Sarakham Vocational and Technical Education College. The results of this research revealed that the training curriculum of 5-H life skills activity camping process (Head, Hand, Heal, Heart and Happiness) used to train activity teachers during 3 days and 2 nights outside the college which emphasizing on a group dynamic activity and participatory learning, revealed that the efficiency and the effectiveness according to the research questions. The appropriateness evaluate 5-H life skills of process 5-H life skills and activity 5-H life skills by focus group discussion had an opinion score at the highest level. The training curriculum appropriateness evaluation by experts had an opinion score at the highest level. The efficiency of activity teachers’ theoretical learning achievement were 87.92 / 83.33 and the efficiency of activity teachers’ practical achievement were 87.25 which were higher than the specified criterion. The effectiveness index of the training curriculum had rate of 0.5122. The results of life skills enhancement of vocational college students by self-evaluation revealed the opinion score at a high level. and also the peer evaluation revealed the opinion score at a high level. while the trainer evaluation had the opinion score at the highest level.


Keywords


<p>หลักสูตรฝึกอบรม, ครูกิจกรรม, กระบวนการค่ายกิจกรรม, ทักษะชีวิต 5-H</p><p>activity teachers, training curriculum, camping process, life skills 5-H</p>

[1] Office of the National Economics and Social Development Board. (2011). National Economic and Social Development Plan. Vol.11, 2012-2016. (in Thai).
[2] Center for Alcohol Studies. (2010). Annual Report on Alcohol 2010. Bangkok : Center for Alcohol Studies. (in Thai).
[3] Pubic Health Committee of the Senate. (2011). “ Research on Teenage pregnancy Report.” Research Report for the 8th of Senate Conference. Bangkok : The Secretariat of the Senate. (in Thai).
[4] World Health Organization (1997). Life Skills Education for Children and Adolescents in Schools. Geneva. : Program me on Mental Health.
[5] United Nations. (2003). Life Skills Training Guide for Young People : HIV/AIDS and Substance Use Prevention. New York : Economic and Social Commission for Asia and the Pacific.
[6] Pan American Health Organization. (2001). Life Skills Approach to Child and Adolescent Healthy Human Development. Washington, DC. : Pan American Health Organization.
[7] Department of Mental Health, Ministry of Public Health (1998). Life Skills for AIDS Prevention Guideline. 3rd ed. Nonthaburi: Department of Mental Health. (in Thai).
[8] Office of the Basic Education Commission. (2011). [online]. Life Skills Development for Basic Education System. [cited 16 June 2012. Available from : http://lifeskill.obec.go.th (in thai).
[9] Office of Higher Education Commission. (2009). Guidelines for Compliance with the Qualification Framework of the Higher Education Commission, 2009. Bangkok : Ministry of Education. (in Thai).
[10]Sonphisan, Bundthit. (2008). Handbook of Thai Adolescents Intelligence Development Camp : Ingenuity Development Course 4 for Thai Adolescents. Bangkok : Rajanagarindra Children and Youth Institute. [in Thai]
[11]Rumruen, Amnat. And Chaiso, Porntip. (2016). “A Creation of Life Skills Test for Mathayomsuksa 4-6 Students in Kuruprachasan School.” Technical Education Journal King Mongkut’sUniversity of Technology North Bangkok. Vol. 7 No. 2 : 20-29. (in Thai).

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819