Page Header

การพัฒนาหนังสือเสียงระบบเดซี เรื่อง อาเซียนศึกษา สาหรับนักเรียนผู้มีความบกพร่องทางสายตา โรงเรียนสอนคนตาบอดกรุงเทพ (Development of DAISY Audio Books on ASEAN Studies for Visual Impair Students of the Bangkok School for the Blind)

สุภมาส บุญสม, ณรงค์ สมพงษ์, ณัฐพล รำไพ

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาหนังสือเสียงระบบเดซี เรื่อง อาเซียนศึกษา สาหรับนักเรียนผู้มีความ บกพร่องทางสายตา ที่มีคุณภาพและประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 70/70 2) เพื่อเปรียบเทียบคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกับคะแนนทดสอบก่อนเรียนด้วยหนังสือเสียงระบบเดซี 3) เพื่อศึกษาดัชนีประสิทธิผลของหนังสือเสียงระบบเดซีเพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนผู้มีความบกพร่องทางสายตาที่มีต่อหนังสือเสียงระบบเดซี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนผู้มีความบกพร่องทางสายตา โรงเรียนสอนคนตาบอดกรุงเทพ ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2557 ซึ่งได้จากการเลือกแบบเจาะจง จานวน 8 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ หนังสือเสียงระบบเดซี เรื่อง อาเซียนศึกษา แบบประเมินคุณภาพสาหรับผู้เชี่ยวชาญ แบบทดสอบก่อนเรียนกับแบบทดสอบหลังเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจ สาหรับนักเรียนผู้มีความบกพร่องทางสายตา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าดัชนีประสิทธิผล และ Z-Test ผลการวิจัยพบว่า 1) หนังสือเสียงระบบเดซี เรื่อง อาเซียนศึกษา สาหรับนักเรียนผู้มีความบกพร่องทางสายตา มีคุณภาพโดยรวมอยู่ในระดับดี ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.52 เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านเนื้อหาอยู่ในระดับดี ด้านเทคนิคอยู่ในระดับดีมาก พร้อมทั้งมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 70/70 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่เรียนด้วยหนังสือเสียงระบบเดซี สูงกว่าคะแนนก่อนเรียน อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ค่าดัชนีประสิทธิผลของหนังสือเสียงระบบเดซี เรื่อง อาเซียนศึกษา ซึ่งหมายความว่า นักเรียนผู้มีความบกพร่องทางสายตามีความก้าวหน้าทางการเรียนเพิ่มขึ้น ร้อยละ 0.58 และ 4) ความพึงพอใจของนักเรียนผู้มีความบกพร่องทางสายตา ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีต่อหนังสือเสียงระบบเดซี อยู่ในระดับมากที่สุด ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.74

The objectives of this research were 1) to develop DAISY audio books on ASEAN studies for visual impair students based on quality and criterion of 70/70 standard, 2) to compare leaning achievement pre-test and after study by DAISY audio books, 3) to study Effectiveness Index of DAISY audio books, and 4) to study the visual impair students’ satisfaction on the developed DAISY audio books. The research sample were 8 the sixth grade students for visual impair students at the Bangkok School for the Blind that study in 2014 academic year. The research tools utilized in this study were DAISY audio books on ASEAN studies, quality evaluation form, pretest and posttest, and the questionnaire. Data were analyzed by percentage, mean, standard deviation, Effectiveness Index, and Z-Test. The research result show that 1) the showed quality at DAISY audio books on ASEAN studies for visual impair students “good” level (xˉ = 4.52), content quality at “good” level (xˉ = 4.41), technical quality at “vary good” level (xˉ = 4.63), the efficiency at 75.50/70.00, 2) the leaning achievement after studying through DAISY audio books on ASEAN studies were significantly higher than the students pre-test scores at .05 level, 3) Effectiveness Index of DAISY audio books on ASEAN studies for visual impair students showed at 0.58 that mean students’ learning progressively increased 58 percentage, and 4) the students’ satisfaction on the DAISY audio books on ASEAN showed at highest level (xˉ = 4.74)


Keywords


<p>หนังสือเสียงระบบเดซี นักเรียนผู้มีความบกพร่องทางสายตา</p><p>DAISY Audio Books, Visual Impair Students</p>

[1]Ministry of Digital Economy and Society. (2013). [online]. Production of Audio Books with the Program Tobi for Visually Impaired People. [cited 26 Sep. 2014]. Available from: http://www.equitablesociety.com. (in Thai).
[2]Disabilities Support Services. (2007). Digital Accessible Information System. Bangkok : Sukhothai Thammathirat Open University Press. (in Thai).
[3] Ministry of Education. (2009). The Basic Education Core Curriculum B.E. 2551 (A.D. 2008). Bangkok : The Agricultural Co-Operative Federation of Thailand. Ltd.
[4]Pruang Kumun. (1983). Research Media Teaching and Innovative Teaching. Bangkok: Srinakharinwirot University Press. (in Thai).
[5] Boonchom Sisaard. (2002). Basic Research. 6th ed. Bangkok : Suweeriyasan. (in Thai).
[6]Oraphan Krittayakia. (2007). A Program Supporting DAISY Digital Audio Book Creation. Bangkok : Chaulalongkorn University Printing House. (in Thai).

[7] Thooft, S., and A. Nancy. (2011). [online]. The Effect of Audio Books on Reading Comprehension and Motivation. [cited 27 November, 2014]. Available from : http:// gradworks.umi.com/15/07/1507106.html.
[8] Mannimit Pohlam. (2013). Development of Multimedia Computer-assisted Instruction on ASEAN Community Subject for Visual Disabilities Students Ramkhamhaeng University. Master Thesis, Department of Education Technology, Faculty of Education, Kasetsart University. (in Thai).
[9] Hathairut Banjongmuang and Teerapong
Wiriyanon. (2015). “The Development of Electronic Books for use with Tablet in Silver Waking Making.” Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. Vol. 6 No. 1 January - June 2015 : 26-34. (in Thai).

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819