Page Header

การพัฒนาระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สาหรับนักศึกษาครู คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏธนบุรี (Development of Teacher Field Experience InformationTechnology System for Pre-service Teachers, Faculty of Education, Rajabhat Dhonburi University)

วาสนา สังข์พุ่ม, ณมน จีรังสุวรรณ

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์และสังเคราะห์ระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สาหรับนักศึกษาครู คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏในกรุงเทพมหานคร 2) พัฒนาแบบจาลองระบบสารสนเทศ การฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู ฯ 3) ประเมินระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูฯ และ4) ประเมินเพื่อรับรองระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูฯ การวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยแบบวิจัยและพัฒนา กลุ่มเป้าหมายที่ใช้การวิจัยในครั้งนี้ ได้แก่ นักศึกษาครูชั้นปีที่ 5 คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏธนบุรี ที่ลงทะเบียนรายวิชาปฏิบัติการสอน 1 จานวน 247 คน และอาจารย์นิเทศก์ จานวน 31 คน ผลการวิจัยพบว่า 1) ระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูฯ ประกอบด้วย 6 องค์ประกอบ คือ การวิเคราะห์ การวางแผนหรือการกาหนดวัตถุประสงค์ การออกแบบ การพัฒนา การนาไปใช้และการประเมินผล การเผยแพร่และการบารุงรักษา 2) แบบจาลองระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มีประสิทธิภาพ และคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด 3) การประเมินระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู ประกอบด้วย 3.1) การปฏิบัติการสอนในสถานศึกษาของนักศึกษาครูส่วนใหญ่ผ่านเกณฑ์ร้อยละ 90 จานวน 236 คน คิดเป็นร้อยละ 95.55 โดยการประเมินผลตามสภาพจริงจากแบบประเมินด้านคุณลักษณะและการปฏิบัติงาน ด้านการปฏิบัติงานในหน้าที่ครู ด้านสมรรถภาพการสอน ด้านแฟ้มสะสมผลงาน และด้านการวิจัยปฏิบัติงานในชั้นเรียน 3.2) ความพึงพอใจของนักศึกษาครู และอาจารย์นิเทศก์ ที่มีต่อการใช้งานระบบสารสนเทศประสบการณ์วิชาชีพครูฯอยู่ในระดับมาก และ 4) ผู้ทรงคุณวุฒิประเมินเพื่อรับรองระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูฯมีความเหมาะสมในระดับมากที่สุด สถาบันผลิตครูสามารถนาระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูฯไปใช้ร่วมกับกระบวนการนิเทศซึ่งการออกแบบสอดคล้องกับมาตรฐานการผลิตครูของคุรุสภา

The study was designed as a Research and Development (R&D) with the objectives : 1) to analyze and synthesiz a profession experience information technology system for pre-service teachers, Faculty of Education, Rajabhat University in Bangkok Metropolitan; 2) to develop a professional experience information technology system model; 3) to evaluate the a professional experience information technology system; and 4) to evaluate and verify a professional experience information technology system. The paticipants used in the study were 247 fifth year pre-service teachers enrolling in Teaching Practice 1 and 31 supervisors in the field of education. The sample group was from the Faculty of Education, Dhonburi Rajabhat University. The findings revealed the following results: The first, the analysis and synthesis of a professional experience information technology system showed that the system consisted of six elements: analysis, planning/objective setting, design, development, implementation and evaluation of the system, and publishing and maintenance. The second results from a professional experience information technology system model showed that the the quality and effectiveness at the highest level. The third results, the evaluation of a professional experience information technology system included 3.1) the results from the pre-service teachers’ teaching practice in schools revealed that more than 90% or 236 the pre-service teachers (95.55%) met the criteria when evaluated against the operations with the teaching competencies, portfolios and operational research in the class; and 3.2) the pre-service teachers’ and supervisors’ satisfaction towards a professional experience information technology system were highly satisfied level. And the fourth result, the experts evaluated and verified a professional experience information technology system were suitable at the highest level which can be implemented in the real situation.


Keywords


<p>ระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู, แบบจาลองระบบสารสนเทศการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู</p><p>Professional Experience Information Technology System, professional experience information technology system model</p>

[1] Notai Udomboonyanupap. (2011). Study of the Critical Situation needed to reform. Teacher Training Course for Professional Teachers. Khon Kaen : Khon Kaen university.
[2]
Lucilio, L. (2009) “What Secondary Teachers Needs in Professional Development.”A Journal of Inquiry and Practice. Vol.12 No.1: 53-75.
[3]
Hoy, W. K. and Miskel, C. G. (2010). “Educational Research and Innovation : Redership for 21st Century Learning.” Educational Research. Vol.4 No.1: 63-64.
[4]
Suttipong Boonphadung. (2012). The use of Partnership in practicum Placement to Develop Student Teachers in Rajabhat Universities to be Professional Teachers. Bangkok : Suan Sunandha Rajabhat University.
[5]
Yuen Poosuwan. (2011). [online]. Social media and ICT education. [cited January 31, 2014]. Available from: http://www.ku.ac.th/icted2010/ download/Social%20Media5D.pdf
[6]
Siemens, G. (2011). [Online]. Global Summit 2006: Technology Connected Futures. [cited January 31, 2014]. Available from : URL : http://dspace.edna.edu.au/ dspace/bitstream/2150/34771/1/gs2006_siemens.pdf
[7]
Capron, H. L. and Johnson, J. A. (2004). Computer : Tools for an Information Age 8th edition. New Jersey Pearson Education International : USA. 555555
[8] Bupphachart Tunhikorn. (2008). Application of information technology in teaching and learning. Bangkok : Information Technology Project under the Royal Initiative of Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn.
[9]
Bupphachart Tunhikorn. (2011). [online]. Think through Theories and Principles for 21st Century Learning.
[cited January 31, 2011]. Available from : http://www.ku.ac.th/ icted2009/download
/theory21st.pdf
[10] Wasasana Sangpum. (2011) “Instructional Model based on Connectivism Theory”. Journal of Vocational and Technical Education. Vol.1 No.2 : 50-56.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 1905-3819